Overzicht Actueel

De kracht van influencers in coronatijden

In tijden van onzekerheid is marketing vaak het eerste waar adverteerders op bezuinigen.  Budgetten worden gekort en bedrijven nemen liever geen risico’s. Tegelijkertijd zien we dat de consument meer tijd dan ooit spendeert op social media. Hierdoor bereiken influencers hun volgers veel beter. Bovendien bieden ze adverteerders een voordelig kanaal om hun merk in de kijker te spelen. De DDMA Commissie Influencer Marketing laat in dit blog een aantal voorbeelden zien van influencers en merken die uiterst effectief van deze mogelijkheden gebruik maken.

Door: Bart Kampschreur, Sr. Online marketing manager bij Vertigo 6

Dit blog is een initiatief van de DDMA Commissie Influencer Marketing bestaande uit: Martijn de Kemp (Storyboard), Marijke Slaats (TUI Nederland), Jolijt Houweling (Social Friendz), Bart Kampschreur (Vertigo 6), René Adriaan van der Mark (The Story Lab), Michel Pruijsers (Talpa Social).

Flexibel en lean
Nu mensen veel thuis zitten spenderen zij meer tijd dan ooit op social media. Dat vormt een uitgelezen kans om met influencermarketing je doelgroep te bereiken. Juist nu, in een tijd waarin bedrijven willen bezuinigen op hun marketingbudgetten, kunnen influencers een voordelige en flexibele oplossing bieden. Influencers zijn immers in staat om zelfstandig hun content te produceren. Door hun snelle aanpassingsvermogen hoeven daar geen eindeloze brainstormsessies en uitgebreide productieprocessen aan vooraf te gaan. Sterker nog, de meeste influencers schieten op dit moment al hun content vanuit huis. En hun doelgroep herkent zich daarin. Zo kun je als adverteerder veel geld, tijd en energie besparen.

5 voorbeelden van influencermarketing tijdens de coronacrisis
We zien dat veel influencers hun creativiteit inzetten om hun contentformats razendsnel aan te passen aan een snel veranderende wereld. En hiermee adverteerders de mogelijkheid geven om op korte termijn vermakelijke gesponsorde content te verspreiden onder een geïnteresseerde doelgroep. Hieronder vind je een aantal mooie voorbeelden van influencers en merken die zich in deze tijd snel hebben aangepast aan de nieuwe anderhalve-meter-samenleving:

 

1. Fitchannel.com, The Creator Mansion en Talpa Network: Jong Nederland blijft in beweging
Na de sluiting van scholen en sportclubs was het voor jongeren moeilijk om aan hun dagelijkse portie beweging te komen. Ze konden niet meer naar school en zitten veel thuis. Daarom startten Fitchannel.com en TikTok-collectief The Creator Mansion de campagne Jong Nederland blijft in beweging. Op social media-platform TikTok dagen bekende sporters en TikTokkers Nederlandse jongeren (en hun ouders) uit om in beweging te blijven tijdens de coronacrisis, onder de hashtag #StayFitChallenge. Bekende sporters als Mark Tuitert worden wekelijks gekoppeld aan bekende TikTokkers als Lieke Hams en Jesse van Wieren voor live trainingen. Bij elkaar opgeteld dagen ze samen meer dan 7 miljoen kinderen uit om in beweging te blijven.

2. Blue Band: #SamenmetBlueBand
Nu scholen nog gesloten zijn, zitten kinderen en ouders vaak thuis. Daarom is Blue band een influencer campagne gestart om te laten zien hoe leuk koken met je kinderen kan zijn. Zo deelden presentatrice Kim Kötter en zangeres Monique Smit onder de hashtag #SamenmetBlueBand ieder een kookvideo waarin zij pannenkoeken bakken met hun kinderen. Samen bereiken zij maar liefst 271.000 volgers op Instagram. Zo hoopt Blue Band ouders te motiveren om meer met hun kinderen te gaan koken.

3. Vereniging van Nederlandse Voedselbanken: ‘Stay Safe en geef’
De coronacrisis maakt het nog moeilijker voor Voedselbanken om behoevende mensen te voorzien van levensbehoefte nummer 1: voedsel. Voedsel is juist nu lastig te verkrijgen en te verdelen, terwijl het aantal mensen dat van voedselbanken afhankelijk is stijgt. In de ‘Stay Safe en Geef’-campagne roept modeontwerpster Olcay Gulsen haar 280.000 Instagramvolgers daarom op om te doneren en zo de voedselbanken te ondersteunen. De donaties worden besteed aan alles waarmee de voedselbank hun doelgroep beter kan bereiken. Denk aan vrachtauto’s om eten in te vervoeren tot aan huurruimte voor de opslag en distributie van voedsel.

4. De Rijksoverheid: #alleensamen
Als onderdeel van hun ‘alleen samen’-campagne zet de overheid 10 influencers in om jongeren voorlichting te geven over de RIVM-richtlijnen. De influencers zijn uitgekozen op basis van hun grote bereik binnen een jonge doelgroep. Onder de hashtag #alleensamen roepen bekende internetpersoonlijkheden als Qucee en Korthom hun volgers op om zoveel mogelijk thuis te blijven, goed hun handen te wassen en anderhalve meter afstand te houden. Ook geven ze aan hoe belangrijk deze richtlijnen zijn om risicogroepen te beschermen.

5. Ali B: ‘Anderhalf’
Rapper Ali B heeft samen met o.a. rapper Poke en cabaretier Jandino Asporaat een speciaal nummer, getiteld ‘Anderhalf’, gemaakt waarin hij de RIVM-richtlijnen benadrukt. In het nummer benadrukken de rappers het belang van het houden van gepaste afstand en ontkrachten ze de onwaarheden die rond corona leven. Zo waarschuwt Ali B dat handschoenen je niet compleet beschermen van het virus:‘Handschoenen aan is in de mode gek, maar denk niet je daarom geen corona hebt. […] Al zit je in mijn team, geen hand. Voordat ik op de IC land.’ Het nummer is een enorme hit met meer dan 10 miljoen streams op YouTube en Spotify.

Influencers laten ook nu weer zien dat ze creatief zijn en hun content snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarom zijn zij in een crisis als deze een welgekozen marketingtool. Om daar dieper op in te gaan organiseert de Commissie Influencer Marketing van DDMA op 19 mei een Digital Talk over ‘de kracht van influencers in coronatijden’. Meld je hier aan.