Spring naar content

De door DDMA ondervraagde marketeers zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot  hogere klanttevredenheid (82%) en meer omzet  (72%). Volgens een kleine driekwart van de ondervraagden is het verbeteren van de klantervaring nog steeds de belangrijkste reden om klantdata in te zetten bij marketingactiviteiten. Conversie optimalisatie is dit jaar het belangrijkste marketingdoel (57% ten opzichte van 40% in 2016), op de voet gevolgd door doelgroepsegmentatie (56%) en het vergroten van klantkennis (43%).

Meer aandacht voor privacy

Het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data wordt ook dit jaar gezien als de belangrijkste uitdaging in data driven marketing. Organisaties leggen daarnaast meer focus op privacy en ethiek dan vorig jaar.

Diana Janssen, directeur DDMA: Het is goed om te zien dat privacy en ethiek meer en meer op de agenda komen te staan bij organisaties. We zien dat de aanstaande handhaving van de nieuwe Europese privacywetgeving, de AVG, per mei 2018 voor veel organisaties reden is om meer met privacy bezig te zijn. Vervolgens is het belangrijk dat organisaties zich ook gaan richten op de ethische kant van de inzet van data. Dat is een belangrijke stap naar een duurzame data-economie, waar zowel organisaties als consumenten profiteren van de inzet van data in marketing.”

Techniek, systemen en tooling krijgen juist minder prioriteit dan vorig jaar (37% in 2017 t.o.v. 43% in 2016). Er is een kleine verschuiving zichtbaar van innovatie en investeren naar het creëren van rendement, het implementeren van goede werkprocessen en het borgen van wet- en regelgeving. Organisaties zijn bezig het datahuis op orde te krijgen.

Ondanks het feit dat nog steeds bijna de helft (46%) van organisaties beslissingen neemt zonder analytische onderbouwing, verwacht 78% van de ondervraagde marketeers dat nieuwe businessmodellen binnen drie jaar voornamelijk ontwikkeld worden op basis van data. In het eigen vakgebied voorspelt momenteel 23% van de marketeers klantgedrag op basis van data. Zij zien Artificial Intelligence, machine learning en predictive analysis wel als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren. Ruim een vijfde van de marketeers verwacht zelfs dat machine learning binnen 3 jaar alle vormen van analytics zal vervangen.

Het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek is uitgevoerd door DDMA in samenwerking met de commissie Klantdata & Dialoog

Resultaten van het onderzoek uit 2016 zijn hier te vinden: ddma.nl/datadrivenmarketingonderzoek2016

DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2017 rapport

Download (4,89 MB)

DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2017 infographic

Download (5,59 MB)

DDMO Investeringen per kanaal 2017 en 2018

Download (31,69 KB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Marketing schuift op naar klantbehoud en effectiviteit: Direct Mail blijft relevant

In het moderne marketingvak draait het allang niet meer alleen om meer verkopen. Het gaat om relaties, relevantie en rendement. Uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 blijkt een duidelijke…
Lees meer
DDMA |

Sectoronderzoek Reframe: meer bewustwording rondom DE&I, maar praktijk blijft achter

Diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) staan al even op de agenda binnen de marketingsector. Toch blijkt uit onderzoek van Stichting Reframe onder 389 professionals binnen de marketingsector, dat de kloof…
Lees meer
Post |

Post-case Cloudpillo: Direct mail als sleutel tot hernieuwde klantactivatie

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…