Spring naar content

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDPR) treedt vanaf 25 mei 2018 in werking. Uit de peiling blijkt dat het voor de meeste organisaties een lastige opgave wordt om op tijd klaar te zijn. Slechts 36 procent van de ondervraagden zegt op schema te liggen, iets minder dan de helft maakt plannen om te beginnen en de rest heeft nog helemaal geen voorbereidingen getroffen. Een gebrek aan capaciteit (33%), tijd (25%) en kennis (10%) worden als belangrijkste oorzaken genoemd.

Belang van AVG

Ondanks de vooralsnog summiere voorbereiding zien bedrijven wel degelijk het belang van de nieuwe regels in, zeker voor consumenten. Bijna de helft vindt dat de voordelen voor de consumenten zwaarder wegen dan de kosten voor het bedrijfsleven. Tegelijkertijd verwachten de meeste organisaties zelf ook baat te hebben bij de wet. Twee derde is het niet eens met de stelling dat de AVG alleen voor consumenten voordelig is. De helft ziet de wet ook niet als belemmering voor marketingactiviteiten, een derde is daar wel bang voor.

Diana Janssen, directeur van DDMA, vindt het positief dat Nederlandse bedrijven het belang van de AVG inzien, zowel voor henzelf als voor consumenten. “Deze houding is enorm belangrijk in de stappen die we moeten zetten naar een duurzame data-economie. Het is echter hoog tijd dat organisaties nu ook snel voorbereidingen gaan treffen. Over een kleine acht maanden gaan de nieuwe regels al in en de veranderingen zijn voor iedere organisatie ingrijpend, zowel op juridisch als technisch vlak. Wie op 25 mei 2018 niet voldoet aan de wet, loopt het risico op een fikse boete. Dat heeft de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels wel duidelijk gemaakt.”

Prioriteiten bij voorbereiding

De ondervraagde organisaties zijn in veel gevallen al wel bezig met specifieke onderdelen van de AVG. 41 procent geeft aan dit jaar nog een privacy impact assessment voor marketingcampagnes op te stellen. Ook het implementeren van privacy by design staat op de agenda, maar bevindt zich bij meer dan de helft van de respondenten nog in de planningsfase. Hetzelfde geldt voor het updaten van het privacybeleid en het privacy statement van de organisatie. De meeste zorgen bij organisaties liggen bij gegevens uit oude systemen (legacy data), het vragen van toestemming voor het gebruik van data en het trainen van medewerkers.

Als brancheorganisatie ondersteunt DDMA haar 300 leden actief bij de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Met een uitgebreid voorlichtingstraject worden deze bedrijven dit jaar klaargestoomd zodat zij vanaf mei 2018 voldoen aan de nieuwe privacyregels. Thema’s die uit de peiling als risicogevallen naar voren komen, krijgen daarbij extra aandacht. Bekijk hier alle resultaten van de peiling.

Over DDMA

DDMA is de brancheorganisatie voor marketing en data. Onze 300 leden halen en brengen bij ons kennis over het inzetten van data om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroepen. Daarom organiseren wij met en voor hen netwerk- en kennisbijeenkomsten. Wij eisen van onze leden dat zij handelen binnen het kader van de wet en de gedragscodes. Daarnaast spreken wij met de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie.

Dit artikel is op 26 oktober 2017 verschenen op Marketingfacts.nl. Dit is deel 1 in een reeks van 10 AVG artikelen.

DDMA peiling AVG ready or not 2017

Download (1,66 MB)

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Van klik tot conversie: attributie als key voor marketingstrategieën

In de wereld van marketing wordt vaak gesproken over de kracht van data. Maar hoe zorg je er nou écht voor dat data de motor wordt achter succesvolle marketingcampagnes? In…
Lees meer
Search |

Modern Measurement in Paid Search

The way marketing effectiveness is measured has changed drastically compared to the past. As we move toward a future where marketing investments and their returns increasingly depend on privacy-focused solutions,…
Lees meer
DDMA |

DDMA zoekt een Ervaren Salesmarketeer

Wil jij werken in het hart van de Nederlandse marketingwereld? Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van influencermarketing tot fondsenwerving en van AI tot data-ethiek. Werken bij…