Spring naar content

Uit welke onderdelen bestaat een Google Advertentie?

Een advertentie in Google bestaat uit vier onderdelen:

  1. De kop van de advertentie: dit is het element dat het meeste opvalt. Een goede koptekst zorgt ervoor dat het direct duidelijk wordt waar je voor adverteert.
  2. De beschrijving: In deze regel kun je meer informatie geven over je product of service en je kunt een call-to-action gebruiken, zoals ‘Bestel direct online’, om de klant aan te zetten tot een aankoop.
  3. De advertentie-extenties: dit zijn optionele elementen, zoals telefoonnummer, adresgegevens en links naar specifieke pagina’s die je kunt toevoegen om je advertentie nog relevanter te maken. Gebruik deze extensies zoveel mogelijk om je advertenties opvallender én aantrekkelijk te maken.

Hoe zorg je dat je Google-advertentie goed scoort?

Een advertentie die beter aansluit bij de zoekintentie van de klant, heeft een grotere kans dat erop wordt geklikt. Een simpele manier om de relevantie te groten is om zoekwoorden terug te laten komen in de koptekst of beschrijving van je advertentie. Stel een klant zoekt op “koffiezetapparaat”. Dan kun je door het woord ‘Koffiezetapparaat’ in de koptekst en de beschrijving neer te zetten meteen duidelijk maken dat je koffiezetapparaten verkoopt.

Experimenteer met verschillende koppen, beschrijvingen en extensies in je advertentie. Je weet vooraf namelijk nooit welke koppen en beschrijven het beste scoren bij je doelgroep. In Google Ads kun je meerdere koppen en beschrijvingsregels toevoegen. Google gaat deze vervolgens testen. Het Google-algoritme maakt verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen en optimaliseert automatisch de advertentie voor de zoekopdracht, het apparaat en de locatie van de klant. Zorg daarom voor voldoende variatie in je advertentieteksten.

De relevantie van je advertentie wordt uitgedrukt in je kwaliteitsscore, een cijfer van 1 tot 10 dat iets zegt over de relevantie ten opzichte van vergelijkbare adverteerders. Je ontvangt uiteindelijk een score op 3 gebieden:

  1. Advertentierelevantie met zoekwoord
  2. Verwachte klikfrequentie
  3. Ervaring op de landingspagina

Hiermee wordt direct duidelijk op welk gebied jij je advertentie kunt verbeteren.

4 belangrijke tips als je met Google-advertenties aan de slag gaat

  1. Gebruik het zoekwoord van de klant in de koptekst en beschrijving van je advertentie
  2. Gebruik een Call-to-Action om een klant aan te zetten voor de gewenste actie
  3. Test meerder advertentievarianten en ontdek wat goed voor je werkt.
  4. Bekijk de kwaliteitsscore om te zien hoe goed je advertenties zijn ten opzichte van concurrenten.

Deze video maakt deel uit van de DDMA YouTube-serie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search (SEO en SEA) uitlegt.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Interview Aleyda Solis (Orainti) | The (dis)advantages of Search Engine Experience

‘Search Generative Experience’ (SGE) is poised to be a game changer. How will it affect organizations? What are its (dis)advantages? We’re thrilled that Aleyda will be speaking about this at…
Lees meer
Search |

Exploring the PPC Journey with Navah Hopkins: A Friends of Search Interview

In this interview with Navah Hopkins, a well-known expert in the PPC industry, we delve into the strategic decisions and data-centric insights that have shaped her career in search engine…