Spring naar content

In het huidige debat over privacy lijkt het alsof we steeds vaker toestemming moeten geven. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens geeft in mediaoptredens zelfs meerdere keren aan dat dit juist de bedoeling is van die wet. Bij DDMA vinden we het belangrijk dat er een brede discussie plaatsvindt over privacy. Toestemming is één van de zes rechtsgronden, en soms een geschikte grondslag, maar zeker niet altijd. Wie (net als ik) dagelijks tientallen cookiebanners aanklikt weet dat die toestemmingsvragen niet noodzakelijk leiden tot geïnformeerde keuzes. In dit blog op Frankwatching wil ik graag de discussie openen over de werkelijke waarde van toestemming. Wordt je privacy daadwerkelijk beter beschermd door vaker geconfronteerd te worden met keuzemomenten?

Lees hier het artikel op Frankwatching.nl DDMA Checklist Gerechtvaardigd Belang

Soms ligt de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’ meer voor de hand dan toestemming. Daarvoor moeten zorgvuldige privacyafwegingen gemaakt worden. DDMA heeft voor haar leden een handige checklist. Stuur een e-mail naar DDMA team legal om de checklist toegestuurd te krijgen: legal@ddma.nl.

Op de hoogte blijven van juridisch nieuws? Meld je hier aan voor onze juridische nieuwsbrief.

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics |

Challenging the Feasibility of Digital Agency; A Bygone Era of Online Privacy or Stepping Stone to a New Understanding?

Artificial Intelligence, or more commonly known as AI, we can all admit that it would be virtually impossible not to have heard these two words, or letters, used in conjunction…
Lees meer
AI Act |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee,…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De kracht van landelijke data in de customer journey: 5 voordelen

De customer journey gaat over het werven, ontwikkelen en behouden van klanten. Met daarin alle (in)directe interacties tussen de klant en jouw merk, product of dienst. Tot zover niets nieuws.…