Spring naar content

Google heeft het in hun policy over twee categorieën: (1) het niet (goed) uitvragen van toestemming of (2) het niet (goed) informeren Van betrokkenen.

Informeren

Het kan zijn dat Google je heeft gemaild omdat je betrokkenen niet (volledig) informeert over het plaatsen van cookies voor gepersonaliseerde advertenties. Dit kan ook al het geval zijn als je niet goed aangeeft welke derde partijen (waaronder Google zelf) ook toegang hebben tot de gebruikersgegevens die op jouw website gegevens verzamelen.

Toestemming

Het kan ook zijn dat cookies al worden geplaatst zonder dat hiervoor geldige toestemming is verkregen. Toestemming is één van de zes rechtsgronden waarop je je verwerking kunt baseren binnen de kaders van de AVG. Het verkrijgen van geldige toestemming is niet zomaar gedaan, daarvoor moet je aan best wel veel vereisten voldoen. DDMA heeft hiervoor een checklist opgesteld. Hier moet de uitvraag van toestemming via jouw cookiebanner ook aan voldoen. Kort samengevat moet toestemming altijd voldoen aan de volgende vereisten:

  • Vrij;
  • Geïnformeerd, zie het kopje hierboven;
  • Ondubbelzinnig; en
  • Per doel apart (specifiek).

Daarnaast moet je:

  • Kunnen tonen dat er daadwerkelijk toestemming is gegeven;
  • Het mogelijk maken dat toestemming altijd kan worden ingetrokken.  Intrekken moet even makkelijk zijn dan het geven ervan;
  • Geen nadelige gevolgen verbinden aan het intrekken of niet geven van toestemming.

Waarom krijgen organisaties deze mail?

De reden dat Google mailt is dat als het bovenstaande niet goed is geregeld er compliance-risico’s voor zowel websitehouders als Google zelf bestaan. Als je niets verandert en niet reageert op de mail, krijg je geen toegang meer tot je account bij Google. Google probeert hiermee iedereen die gebruikmaakt van advertentiecookies de goede kant op te sturen.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners

De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen…
Lees meer
AVG |

Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?

De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is…
Lees meer
AVG |

ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing

Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit…