Spring naar content

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en in het najaar worden bewoners verder geïnformeerd.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

Afval

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Hoger beroep 

De sector is in hoger beroep gegaan tegen het opt-in regime in Amsterdam en nu dus ook in Utrecht. De uitspraak is op 11 juni.

bron: duic.nl

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Fieldmarketing: waardevol, mits verantwoord toegepast

Fieldmarketing is en blijft een belangrijk en effectief kanaal voor direct contact tussen organisaties en consumenten. Het biedt merken de kans om op persoonlijke wijze met hun doelgroep in gesprek…
Lees meer
Post |

Nieuwe impuls voor de postmarkt: coalitie regionale postbedrijven presenteert alternatief plan

De Nederlandse postmarkt blijft volop in beweging. Eerder berichtten* we over de komst van een nieuwe speler op de markt voor post- en direct maildiensten. Nadien presenteerde een coalitie van…
Lees meer
DDMA |

Winnaars DDMA EMAS Awards 2025 bekendgemaakt

Tijdens de uitreiking van de EMAS Awards, onderdeel van de jaarlijkse DDMA Email Marketing Automation Summit, zijn vandaag de winnaars bekendgemaakt. De EMAS Awards bekronen de meest innovatieve, effectieve en…