Spring naar content

Sinds de lancering van ‘Certified by influencerregels.com’ heeft de SRC gezien dat veel influencers transparant aangeven als zij samenwerken met een adverteerder. Toch gaat het niet altijd goed, daarom heeft de SRC de afgelopen tijd tientallen influencers een advies gestuurd. In vrijwel alle gevallen hebben de influencers na dit contact hun content aangepast of verwijderd. Tot nu toe zijn er geen certificaten ingetrokken.

De lessen die uit de adviezen van de SRC volgen, willen wij graag met jullie delen. Hieronder vind je een aantal aandachtspunten:

  • Ambassadeurschap duidelijk vermelden: Ben je ambassadeur van een merk, dan moet bij elke post waarin je het merk (of product) toont of noemt duidelijk worden aangegeven dat je een band hebt met de adverteerder. Het enkel vermelden van het ambassadeurschap in je bio is niet voldoende.
  • Affiliatelinks en kortingscodes: Als je een affiliatelink of persoonlijke kortingscode met je volgers deelt, maak dan duidelijk dat het om reclame gaat. Wij raden aan om hiervoor aansluiting te zoeken bij de suggesties die worden genoemd in de toelichting bij artikel 3 van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en op influencerregels.com.
  • Uitnodiging voor een event: Ontvang je van een adverteerder een vergoeding, gratis product of ander voordeel om reclame te maken? Zorg er dan voor dat je dit vermeldt in je content. Dit geldt ook voor uitnodigingen voor evenementen die door een adverteerder zijn georganiseerd of waaraan een adverteerder je laat deelnemen.
  • ‘Betaalde partner’ feature: Als je bijvoorbeeld op TikTok bent vergeten te vermelden dat je reclame maakt, en de beschrijving kan na enkele dagen niet meer worden aangepast, dan kun je de ‘betaalde partner’ functie van het platform inschakelen. Zo maak je alsnog duidelijk dat er sprake is van reclame én hoef je je video niet te verwijderen.

Deze punten helpen je om transparant te communiceren met je volgers en te voldoen aan de Nederlandse Reclame Code.

Let op: Indien een gecertificeerde influencer in overtreding het advies van de SRC niet opvolgt, kan DDMA besluiten het certificaat van de influencer (tijdelijk) in te trekken en de zaak voorleggen aan de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…
Lees meer
Influencermarketing |

Herziening van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing: denk mee!

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) bevat waardevolle richtlijnen voor het reguleren van reclame via sociale media en influencerkanalen. Met alle veranderingen in de afgelopen 5 jaar is…
Lees meer
Influencermarketing |

Kidfluencers en Arbeidsnormen: Wat Moet Er Nu Gebeuren?

Hoewel er al regels zijn voor influencercontent en beperkingen rond reclame voor kinderen, krijgen ook de werkomstandigheden van kidfluencers steeds meer de aandacht die ze verdienen. De marketingbranche wil zich…