Diana Janssen en Matthias de Bruyne (DDMA) – International Program One MBA Erasmus Universiteit, 3 juli
Hoe denken bedrijven over data en privacy? Hoe denken consumenten daar over? Wat kan en mag met data? Wat is de impact van wetgeving als de AVG en de e-Privacy Verordening? Hoe geven we richting aan een duurzame data economie? Een aantal vraagstukken die door Matthias de Bruyne (Legal Counsel DDMA) en Diana Janssen (Directeur DDMA) werden behandeld in het college van het International Program One MBA aan de Erasmus Universiteit op 3 juli.
Matthias de Bruyne (DDMA) – Masterclass Privacy Universiteit van Amsterdam, 23 mei en 30 oktober
Daarnaast verzorgde Matthias de Bruyne op 23 mei en 30 oktober de eerste module van de UvA Masterclass Privacy. Deze multidisciplinaire cursus voor professionals helpt organisaties de privacy van consumenten en werknemers te respecteren op een manier die positief bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen en innovaties. In totaal bevat de masterclass 7 modules, onder meer over de juridische, technologische, ethische, psychologische en economische aspecten van privacy.
Mark van der Vlies (Commissie DDE) – Hogeschool Rotterdam, 23 september en Hogeschool Amsterdam, 30 oktober
Op 23 september gaf Mark van der Vlies, consultant in klantinteractie en actief in de DDMA Commissie Data, Decisioning & Engagement, een college op de Hogeschool Rotterdam voor tweedejaarsstudenten Communicatie. In dit college – onderdeel van de cursus Smart Data – werden aan de hand van cases voorbeelden gegeven over het gebruik van data, waar de consument mee te maken heeft. Mark gaf voorbeelden van hoe bedrijven analytics inzetten om hun dienstverlening en/of processen te verbeteren. Op 30 oktober keerde Mark weer terug, ditmaal op de Hogeschool van Amsterdam bij de Minor Digital Marketing Analytics voor derdejaarsstudenten Commerciële Economie. Hier ging hij in op wat voor data beschikbaar is en hoe je hier inzichten uit kan halen om betere marketing beslissingen te maken.
“Echt leerzaam zo’n gastcollege over verschillende bedrijven: hoe zij hun data gebruiken om zo hun klanten een beter aanbod te kunnen doen met als resultaat een hogere omzet. Interessant om te horen hoe er in de praktijk wordt omgegaan met social media inzet door bedrijven en welke rol analytics hierin speelt.”
Diana Janssen (DDMA) – TIAS Business School Tilburg, 24 september
Aan de hand van conclusies uit de DDMA Privacy Monitor 2018 liet Diana op de TIAS Business School het belang van vertrouwen en transparantie zien voor de bereidheid van consumenten om gegevens te delen. Ook ging zij tijdens deze alumnibijeenkomst voor postdocs in op verantwoord datagebruik en ethiek.Een belangrijk thema voor DDMA, omdat de maatschappij zich steeds meer afvraagt welke (onzichtbare) invloed de toepassing van data op ons leven heeft. In 2020 blijven we hier aandacht aan besteden.
Bekijk hier ook de meest recente versie van de DDMA Privacy Monitor, gepubliceerd in december 2019.
Naomi van der Louw (DDMA) – HAN University of Applied Science, 10 oktober
Naomi van der Louw (Legal Counsel bij DDMA) vertelde studenten van de HAN University of Applied Science over de juridische aspecten in marketing op social media. Het college gaf de studenten – aan de hand van sprekende voorbeelden – inzicht van de scope waarbinnen reclame is toegestaan en welke instanties (in Nederland en Europa) toezicht houden op oneerlijke handelspraktijken in de reclame en influencer marketing. Ook het handhavingsmechanisme van de privacywetgeving werd in het college besproken.
“Tijdens het interactieve gastcollege van de DDMA werd aan de hand van pakkende voorbeelden uitgelegd welke wet- en regelgeving van belang is voor (social)mediaprofessionals en hoe onze studenten juridisch en verantwoord om kunnen gaan met misleidende of onjuiste berichten op social media.”
Fred van Westerop (Commissie DDE) – Hogeschool Utrecht, 25 november
Op 25 november gaf Fred van Westerop, sales director bij Thunderhead en actief in de DDMA Commissie Data, Decisioning & Engagement, een gastcollege aan derdejaarsstudenten Commerciële Economie van de Hogeschool Utrecht. Het gastcollege, onderdeel van de cursus Marketingplan, stond in teken van (big) data en de relevantie daarvan. Wat kan je ermee en wat je moeten willen verzamelen (of juist niet)? Fred ging in op het belang en de kracht van data, marketing automation en de toekomst van data gerelateerde beroepen.
Marit Hendriksen (Commissie Social Marketing) – Hogeschool van Amsterdam, 4 december
Marit Hendriksen, client lead bij Nochii Online Marketing en voorzitter van de DDMA Commissie Social Marketing, verzorgde een college in de minor Digital Marketing Analytics op de Hogeschool Amsterdam over Social Media Data & Analyse in de praktijk.
In het college ging zij in op social mediadata: wat zien marketeers? Waar zien zij die data? En wat kunnen zij met die data? En hoe kun je data inzetten om de juiste mensen te bereiken, het juiste bericht te tonen en op het juiste moment relevant te zijn?