Spring naar content

Over Alejandro: Alejandro Zielinsky is Global Digital Tracking/Measurement Lead bij Hellofresh. Hij en zijn team zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens en het opzetten van de technologie om marketing- en productanalisten binnen Hellofriesh de middelen te geven om hun werk te doen.

Waarom server-side tagging?

Iedereen heeft het vandaag de dag over server-side tagging. Bij HelloFresh is het zelfs dé oplossing om de kwaliteit van de gegevens die ze verzamelen te verhogen. Alejandro: ‘Voor de switch, waren we op zoek naar een platform waarmee we elke hit die we kregen konden meten. In totaal registreren we ongeveer 3 miljard gebeurtenissen per maand voor alle merken en alle landen. Dat zijn ongeveer 1000 hits per seconde. Logischerwijs hadden we een platform nodig dat dit aankon, en tegelijkertijd verbinding kon maken met API’s om onze gegevens intern te verrijken. Dat is waarom we uiteindelijk voor server-side tagging hebben gekozen.’

Een andere reden voor deze opzet is omdat HelloFresh de browserprestaties wilden verbeteren. Alejandro: ‘We hadden veel problemen met marketing tagging in de browser, aan de client-kant. Lokaal gezien was HelloFresh bovendien nogal een jungle. In elk land had we een andere opzet om hetzelfde probleem op te lossen, met gevolgen voor de prestaties van de browser. Elk land had aparte tech managers, met in ieder land een eigen container.

Nu gebeurt het grootste gedeelte van de gegevensverzameling aan de server-side. Of het nu voor Google analytics is, voor first-party oplossingen, of voor het verzenden van gegevens naar marketingleveranciers, als Facebook TikTok of Snapchat. Alles werkt met server-side API’s, met behulp van de GTM-server, legt Alejandro uit. ‘Met deze opzet kunnen we gegevens on-the-fly verrijken. We kunnen gegevens verwijderen die we eigenlijk niet nodig hebben. In een aantal landen is dit erg belangrijk, bijvoorbeeld in Japan of in de GDPR-landen in Europa.’

Dit en nog veel meer komt aan bod tijdens de Life After GDPR Podcast. Ze gaan het onder meer hebben over:

  • Hoe HelloFresh Server-side Tag Management uiteindelijk heeft geïmplementeerd
  • Hoe ze privacy en consent hebben aangepakt en hoe server-side tagging daar een essentiële rol in heeft gespeeld
  • De uitdagingen die ze zijn tegengekomen om compliant te zijn met lokale wetgeving over de hele wereld.

Martijn van Vreeden

Freelance Digital Analytics en CRO consultant (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?
Lees meer
Digital Analytics |

Third-Party Cookies: Where We Are and What’s Next

The digital advertising world is in a stalemate between two opposing forces: the growing demand for user privacy and the need for effective, data-driven advertising. Third-party cookies are caught in…
Lees meer
Digital Analytics |

Look-alike Modeling: A Comprehensive Guide to Customer Acquisition

Effective targeting is essential for maximizing return on analytics and advertising investments. Look-alike modeling, a data-driven approach, can increase ROI by up to 30% by identifying high-value prospects more accurately…