Spring naar content

Over Alejandro: Alejandro Zielinsky is Global Digital Tracking/Measurement Lead bij Hellofresh. Hij en zijn team zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens en het opzetten van de technologie om marketing- en productanalisten binnen Hellofriesh de middelen te geven om hun werk te doen.

Waarom server-side tagging?

Iedereen heeft het vandaag de dag over server-side tagging. Bij HelloFresh is het zelfs dé oplossing om de kwaliteit van de gegevens die ze verzamelen te verhogen. Alejandro: ‘Voor de switch, waren we op zoek naar een platform waarmee we elke hit die we kregen konden meten. In totaal registreren we ongeveer 3 miljard gebeurtenissen per maand voor alle merken en alle landen. Dat zijn ongeveer 1000 hits per seconde. Logischerwijs hadden we een platform nodig dat dit aankon, en tegelijkertijd verbinding kon maken met API’s om onze gegevens intern te verrijken. Dat is waarom we uiteindelijk voor server-side tagging hebben gekozen.’

Een andere reden voor deze opzet is omdat HelloFresh de browserprestaties wilden verbeteren. Alejandro: ‘We hadden veel problemen met marketing tagging in de browser, aan de client-kant. Lokaal gezien was HelloFresh bovendien nogal een jungle. In elk land had we een andere opzet om hetzelfde probleem op te lossen, met gevolgen voor de prestaties van de browser. Elk land had aparte tech managers, met in ieder land een eigen container.

Nu gebeurt het grootste gedeelte van de gegevensverzameling aan de server-side. Of het nu voor Google analytics is, voor first-party oplossingen, of voor het verzenden van gegevens naar marketingleveranciers, als Facebook TikTok of Snapchat. Alles werkt met server-side API’s, met behulp van de GTM-server, legt Alejandro uit. ‘Met deze opzet kunnen we gegevens on-the-fly verrijken. We kunnen gegevens verwijderen die we eigenlijk niet nodig hebben. In een aantal landen is dit erg belangrijk, bijvoorbeeld in Japan of in de GDPR-landen in Europa.’

Dit en nog veel meer komt aan bod tijdens de Life After GDPR Podcast. Ze gaan het onder meer hebben over:

  • Hoe HelloFresh Server-side Tag Management uiteindelijk heeft geïmplementeerd
  • Hoe ze privacy en consent hebben aangepakt en hoe server-side tagging daar een essentiële rol in heeft gespeeld
  • De uitdagingen die ze zijn tegengekomen om compliant te zijn met lokale wetgeving over de hele wereld.

Martijn van Vreeden

Freelance Digital Analytics en CRO consultant

Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics |

Challenging the Feasibility of Digital Agency; A Bygone Era of Online Privacy or Stepping Stone to a New Understanding?

Artificial Intelligence, or more commonly known as AI, we can all admit that it would be virtually impossible not to have heard these two words, or letters, used in conjunction…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMO 2025: Hoe de adolescentie voorbij? Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing

Marketeers willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit. Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand…
Lees meer
Digital Analytics |

Turning data into action: why dashboards aren’t enough

Organizations today pour huge investments into data. They build data warehouses and BI dashboards, calculate customer lifetime value (CLV), even develop MROI (Marketing ROI) models. Yet strangely, many never translate…