Er gaan geruchten rond dat sociale mediaplatformen, zoals Instagram, posts die zijn gelabeld als ‘reclame’ expres lager ranken. Dit is echter niet zo. Aan de hand van een aantal vragen bespreken we in dit artikel de daadwerkelijke impact en geven we extra toelichting over de onduidelijkheden rondom de regels voor blogs.
1. Hebben reclameaanduidingen als #ad of het label ‘paid partnership with’ automatisch een negatieve invloed op de zichtbaarheid van posts op social media?
Het antwoord op deze vraag heeft twee kanten: de invloed van platforms en de invloed van gebruikersinteractie met een reclamepost op het bereik.
- Platforms
Ten aanzien van de platforms, benadrukt social mediagigant Meta dat deze vormen van reclamevermelding geen bewuste daling in het bereik op haar platforms veroorzaken. Daarnaast heeft CEO van Instagram Adam Mosseri meermaals aangegeven dat dit niet het geval is, zoals ook in dit interview is te lezen. Er is dus geen directe reden om aan te nemen dat content met reclamevermeldingen minder zichtbaar is. - Gebruikersinteractie
Hoewel Meta aangeeft geen opzettelijke negatieve invloed uit te oefenen op de zichtbaarheid van reclameposts, is het wel mogelijk dat gebruikers anders reageren op dit soort content ten opzichte van normale posts. Onderzoeken, zoals onder andere die van Rijksuniversiteit Groningen en DVJ Insights, tonen bijvoorbeeld aan dat video-advertenties op sociale media gemiddeld minder dan 2 seconden bekeken worden. Daarbij kan sprake zijn van een sneeuwbaleffect: wanneer een post minder views krijgt, leidt dit mogelijk tot een lagere ranking.
De (wijze van) vermelding van reclame (volgend uit de RSM-regels) door middel van het gebruik van een hashtag of label, heeft echter geen impact op de ranking van de post. Of je nu wel of geen hashtag of label gebruikt: het genoemde sneeuwbaleffect geldt namelijk voor alle vormen van reclamevermeldingen.
Daarbij heb je als content creator alsnog een plicht tegenover je kijkers om eerlijk te zijn en altijd duidelijk te maken wanneer je reclame maakt. Transparantie blijft essentieel, ongeacht de mogelijke impact op je bereik. Het versterkt de geloofwaardigheid als je samenwerkingen benoemt en kan op die manier de betrokkenheid van de kijkers juist positief beïnvloeden. Uit een recent literatuuronderzoek voor o.a. het Commissariaat voor de Media, bleek dat de ‘Paid Partnership’ feature het meest transparant was om te gebruiken, omdat deze op de meest opvallende plek stond en daardoor het makkelijkst te zien en te herkennen was door de juiste doelgroepen.
Reclameaanduidingen als #ad of het label ‘paid partnership with’ hebben dus niet direct een negatieve invloed op de zichtbaarheid van posts op social media. Het kan wel zo zijn dat eventueel verlaagde gebruikersinteractie indirect een negatief invloed heeft op de zichtbaarheid van posts.
2. Zijn de reclameregels uit de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing (RSM) ook van toepassing op blogs (websites)?
De reclameregels uit de RSM zijn alleen van toepassing op content die wordt geplaatst op sociale mediakanalen, maar niet op websites. Dat websites niet onder sociale media vallen, is bevestigd in een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) waarin werd geoordeeld dat de reclameregels uit de RSM niet van toepassing zijn op blogs. Het onderscheid is dat de regels wel gelden voor blogposts die worden geplaatst op sociale media, maar niet voor content van blogs op websites.
3. Heeft een reclamevermelding invloed op de vindbaarheid van mijn blog of website?
We merken daarnaast verwarring over de impact op de vindbaarheid van je blog of website wanneer je besluit wel reclamevermeldingen te gebruiken. De verplichting om een reclamevermelding te maken volgt niet uit de RSM, maar kan gezien worden als een best practice. Google hecht namelijk veel waarde aan kwalitatief hoogstaande content, wat onder andere als zodanig wordt beschouwd als het ‘betrouwbaar’ is. Dit kan onder andere bereikt worden door zo transparant als mogelijk te zijn. Zo is het volgens Google bij commerciële uitgaande links de bedoeling om in de broncode een ‘rel=sponsored’ attribuut toe te voegen. Door het toevoegen van die code aan de link word je niet lager gerankt in Google, maar wanneer je dit niet toevoegt bij een betaalde link kan het wel zo zijn dat Google je minder of niet meer rankt. Bovendien kun je zichtbaar op de website ook aangeven dat het een advertentie betreft om te voorkomen dat de gesponsorde content je rankings mogelijk negatief beïnvloedt.
Tot slot
Met dit artikel hopen we wat meer duidelijkheid te bieden over de invloed van de vereiste reclamevermeldingen uit de RSM-code. Het toevoegen van een hashtag of label heeft dus geen directe invloed op je bereik of vindbaarheid op social media of Google. Het is daarnaast belangrijk transparant te zijn richting je volgers, zodat je de geloofwaardigheid van je content versterkt!