Spring naar content

Meettools voor de CO₂-uitstoot van post

Postactiviteiten vallen binnen de zogenaamde ‘Topsector Creatieve Industrie’. Hierin is het belangrijk dat je op een objectieve en eenduidige wijze de CO₂- en energievoetafdruk van zowel het bedrijf als van de producten kan berekenen. De hoogte van de voetafdruk bepaalt immers de mate van het succes van de CO₂- en energietransitie van een onderneming. Om de consistentie van de wijze van bereken te kunnen garanderen is hiervoor een transitiemodel ontwikkeld en waarvoor je verschillende tools kun inzetten. Zo kunnen CO₂ & Energie RI&E en ClimateCalc een belangrijke rol vervullen. Beide tools zijn als branchestandaard erkend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat vanwege hun aansluiting met alle internationale normen op het gebied van levenscyclusanalyse. Binnen Direct Mail kunnen dit soort tools dus aan te bevelen zijn omdat ze een grote rol kunnen spelen in het meten van CO₂ uitstoot.

Makkelijke implementatie

Voor producenten is het gebruik van dit soort tools overigens heel eenvoudig. De rekenmethodiek is tegenwoordig geïntegreerd in de belangrijkste softwarepakketten voor productiemanagement die binnen onze industrie gebruikt worden, zoals MultiPress of (i) X-gram. Hiermee wordt in één moeite zowel de financiële calculatie als de CO₂- calculatie gemaakt en naast elkaar in één offerte aan de klant voorgelegd. Maar ook los kan ClimateCalc eenvoudig voor CO₂- productberekeningen worden ingezet.

Communicatiebureau JENK zegt hierover het volgende:

We zijn geel, maar doen graag groen. Minder of geen vlees en zuivel, elektrisch rijden als het kan… Maar de makkelijkste manier om iets bij te dragen aan het klimaat is toch gewoon groen drukwerk? Waarom zou je het niet doen? Je ziet geen verschil, maar je maakt wel het verschil. In CO2-uitstoot bijvoorbeeld. GroenPrint maakt dat met ClimateCalc meteen inzichtelijk. En daar kunnen wij onze klanten weer mee overtuigen!

Ronald Schoonrok – Communicatiebureau JENK, Rotterdam.

Duurzaam drukwerk bij Hotel Jakarta

Hotel Jakarta Amsterdam maakt veel werk van duurzaamheid en heeft het BREEAM-NL certificaat, dat net als ClimateCalc is erkend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en als zodanig zijn terug te vinden op de site van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, RVO.

Hotel Jakarta Amsterdam is één van de meest duurzame hotels van de stad. Voor de bouw van het hotel hebben we het BREEAM-NL Excellent-certificaat behaald. Maar ook in onze bedrijfsvoering speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We zijn energieneutraal en doen er alles aan om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Bij die ambitie past wat ons betreft alleen maar duurzaam drukwerk. En Groenprint laat met ClimateCalc precies zien wat onze voetafdruk is. Erg fijn om te weten.

Hotel Jakarta Amsterdam

Tot slot

Kort gezegd kunnen we met nauwkeurige en gevalideerde CO₂- productberekeningen invulling geven aan de verduurzamingsstrategie binnen de postsector. Deze strategie zou in ieder geval moeten bestaan uit:

  • Inzicht verkrijgen
  • Reduceren
  • Innoveren
  • Compenseren.

De bovengenoemde tools zijn bij uitstek geschikt om stap 0 te kunnen bereiken: inzicht verkrijgen. Op deze manier krijg je eenvoudig inzicht in de CO₂-voetafdruk van je postcampagnes en kun je een evenwichtige afweging maken tussen prijs en milieu-impact.

Kim de Vries

Channelmanager DM/TM | Save The Children

Stefan van Dam

Operationeel manager | ThermoSolutions

Mark Bonenkamp

Eigenaar | Vogelaar

Niels Debets

Business Development Manager | Het DM Bureau

Peter-Jan van der Giessen

Account Director | Paragon

Rens Rohde

Sales Manager | EDM

Jan-willem Roelofs

Partner marketing en sales | MailStreet

Nicole de Boer

Senior Marketeer | PostNL (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Terugblik Post Meetup op 14 mei

Op donderdag 14 mei j.l. kwamen we weer met een groep post-liefhebbers bij elkaar voor actuele updates, kennisuitwisseling en om met elkaar in gesprek te gaan. Met 39 leuke gasten…
Lees meer
Post |

Post-case: Persoonlijk contact voor customer én employee experience

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…