Spring naar content

KoffieVoordeel.nl is een webshop die koffie en koffiegerelateerde producten verkoopt. Met succes: zo won het platform in 2022 de publieksprijs in de categorie ‘Shopping’ bij de Website van het Jaar-verkiezing en de publieksprijs in de categorie ‘Eten en drinken’ bij Retailer of the Year. In de snelgroeiende business van de Friese webshop is print al jaren een effectief kanaal, legt acquisitiemarketeer Marein Vlas uit. ”Maar wat vaak ontbreekt is de mogelijkheid om te targetten op groepen die voor ons van waarde zijn. Door met post te werken kunnen we én meer segmenteren én een grote doelgroep aanspreken met een relevante boodschap.”

Doel: conversie

De direct mails van KoffieVoordeel.nl zijn voornamelijk conversiegedreven, met awareness als mooie bijkomstigheid. Conversie was ook de reden om samen te werken met VerhuisCadeau, een gratis voucherpakket met nuttige en relevante coupons en informatie voor mensen die net verhuisd zijn. Stef Vernooij, oprichter van VerhuisCadeau: “Het verhuismoment is een interessant moment voor adverteerders om onder de aandacht te komen. Om deze doelgroep te bereiken is post het meest ideale kanaal, aangezien we onze doelgroep hiermee op grote schaal kunnen bereiken.”

Proces

Marein: “Na het bespreken van onze ervaringen en learnings met print zijn we een test van 3 maanden met het voucherpakket gestart. Het concept voor de mailing hebben we zelf opgesteld. De datapartner van VerhuisCadeau stelde duidelijk kaders voor de dataselectie zodat ons datateam zelf een werkbare selectie kon aanleveren, op basis waarvan de target audience is bepaald.” Voor de voucherpakketten, waar KoffieVoordeel.nl aan deelnam, zijn gebruiksvriendelijkheid en opvallen het belangrijkste. Stef: “Op basis van verschillende designs van Het DM Bureau en De Creatieve Directie hebben we daarom gekozen voor een uitstraling van een ansichtkaart in envelop, die je ontvangt als felicitatie van een nieuwe woning. De vouchers zijn bovendien gemaakt van een glimmende papiersoort, om een gevoel van waarde op te roepen.”

Resultaat

Normaal is de conversie van direct mails bij KoffieVoordeel.nl gemiddeld 0,7%, legt Marein uit. “Bij deelname met het voucherpakket zagen we dat onze uitingen 15% beter scoorden dan normaal. Door deze uplift in conversie waren we via deze samenwerking in staat om tegen een lagere prijs per nieuwe klant een grote relevante doelgroep te targeten. Op basis van een grondige analyse hebben we ook een aantal lessen getrokken uit de samenwerking, Zo is een dedicated landingspagina cruciaal om de klant een complete journey te bieden. Ook zagen we dat het aantal nieuwe klanten via dit kanaal met 64% hoog is. Het is waardevol om het aanbod hier op af te stemmen, door met bijvoorbeeld korting op de eerste order de instapdrempel te verlagen. Deze lessen passen we dit jaar meteen toe in een nieuwe campagne.”

Heb jij ook een mooie post-case die je wil uitlichten op DDMA.nl? Stuur een mailtje naar erikmolkenboer@ddma.nl 

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Terugblik Post Meetup op 14 mei

Op donderdag 14 mei j.l. kwamen we weer met een groep post-liefhebbers bij elkaar voor actuele updates, kennisuitwisseling en om met elkaar in gesprek te gaan. Met 39 leuke gasten…
Lees meer
Post |

Post-case: Persoonlijk contact voor customer én employee experience

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…