Spring naar content

KoffieVoordeel.nl is een webshop die koffie en koffiegerelateerde producten verkoopt. Met succes: zo won het platform in 2022 de publieksprijs in de categorie ‘Shopping’ bij de Website van het Jaar-verkiezing en de publieksprijs in de categorie ‘Eten en drinken’ bij Retailer of the Year. In de snelgroeiende business van de Friese webshop is print al jaren een effectief kanaal, legt acquisitiemarketeer Marein Vlas uit. ”Maar wat vaak ontbreekt is de mogelijkheid om te targetten op groepen die voor ons van waarde zijn. Door met post te werken kunnen we én meer segmenteren én een grote doelgroep aanspreken met een relevante boodschap.”

Doel: conversie

De direct mails van KoffieVoordeel.nl zijn voornamelijk conversiegedreven, met awareness als mooie bijkomstigheid. Conversie was ook de reden om samen te werken met VerhuisCadeau, een gratis voucherpakket met nuttige en relevante coupons en informatie voor mensen die net verhuisd zijn. Stef Vernooij, oprichter van VerhuisCadeau: “Het verhuismoment is een interessant moment voor adverteerders om onder de aandacht te komen. Om deze doelgroep te bereiken is post het meest ideale kanaal, aangezien we onze doelgroep hiermee op grote schaal kunnen bereiken.”

Proces

Marein: “Na het bespreken van onze ervaringen en learnings met print zijn we een test van 3 maanden met het voucherpakket gestart. Het concept voor de mailing hebben we zelf opgesteld. De datapartner van VerhuisCadeau stelde duidelijk kaders voor de dataselectie zodat ons datateam zelf een werkbare selectie kon aanleveren, op basis waarvan de target audience is bepaald.” Voor de voucherpakketten, waar KoffieVoordeel.nl aan deelnam, zijn gebruiksvriendelijkheid en opvallen het belangrijkste. Stef: “Op basis van verschillende designs van Het DM Bureau en De Creatieve Directie hebben we daarom gekozen voor een uitstraling van een ansichtkaart in envelop, die je ontvangt als felicitatie van een nieuwe woning. De vouchers zijn bovendien gemaakt van een glimmende papiersoort, om een gevoel van waarde op te roepen.”

Resultaat

Normaal is de conversie van direct mails bij KoffieVoordeel.nl gemiddeld 0,7%, legt Marein uit. “Bij deelname met het voucherpakket zagen we dat onze uitingen 15% beter scoorden dan normaal. Door deze uplift in conversie waren we via deze samenwerking in staat om tegen een lagere prijs per nieuwe klant een grote relevante doelgroep te targeten. Op basis van een grondige analyse hebben we ook een aantal lessen getrokken uit de samenwerking, Zo is een dedicated landingspagina cruciaal om de klant een complete journey te bieden. Ook zagen we dat het aantal nieuwe klanten via dit kanaal met 64% hoog is. Het is waardevol om het aanbod hier op af te stemmen, door met bijvoorbeeld korting op de eerste order de instapdrempel te verlagen. Deze lessen passen we dit jaar meteen toe in een nieuwe campagne.”

Heb jij ook een mooie post-case die je wil uitlichten op DDMA.nl? Stuur een mailtje naar erikmolkenboer@ddma.nl 

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…
Lees meer
Legal |

Veranderingen in de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen

Vanaf 1 maart 2024 hanteren 62 van de 342 gemeenten de JA-sticker. Hiermee wordt het nationale systeem van zelfregulering, dat sinds 1993 bestaat met NEE NEE- en NEE JA-stickers, omgekeerd…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…