Spring naar content

“Privacy-experts schieten als paddenstoelen uit de grond”

Directeur Diana Janssen: “Wij vinden het belangrijk dat bedrijven zich met onafhankelijke en correcte informatie kunnen voorbereiden op de nieuwe regels. In de voorbije maanden schoten de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond, zonder juridische of compliance achtergrond. De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden maakt het voor ondernemers onnodig lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk. Deze nieuwe wet heeft namelijk gevolgen voor alle organisaties die data inzetten voor marketingdoeleinden. Zeer belangrijk dat mensen dus weten wat klopt en niet klopt”.

Mythe: AVG gaat alleen over digitale data

Bij de aftrap van de campagne ontkracht DDMA direct twee mythes. Zo signaleert de vereniging dat sommige ‘privacy experts’ beweren dat elk bedrijf vanaf mei 2018 een Functionaris Gegevensbescherming (Data Protection Officer) in dienst moet hebben terwijl dit niet voor elke organisatie het geval is. Ook zou de AVG alleen van toepassing zijn op digitale bestanden. Ook dat is niet waar, een stapel papier komt ook in aanmerking.

Bedrijfsleven gevoelig voor desinformatie

Uit een peiling van DDMA onder 80 bedrijven blijkt dat 65% van de bedrijven ‘redelijk’ op de hoogte is van de nieuwe wetgeving. Mensen die redelijk op de hoogte zijn, kunnen ook gevoeliger zijn voor desinformatie. Maar deze groep voelt misschien ook minder de noodzaak zichzelf te verdiepen omdat ze denken genoeg op de hoogte te zijn. Juist deze groep wil DDMA graag helpen.

AVG hulplijn 

DDMA heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het informeren en adviseren van haar leden over nieuwe wetgeving.  Voorzitter Robert van Geffen:  “Als DDMA roepen wij onze 300 leden én de sector op om van data iets moois te maken. Om dit te kunnen, moet je weten wat juridisch wel en niet mag. Voor ons is dit een logisch moment om alle kennis en kunde van DDMA op het gebied van de AVG in nog bredere kring bekend en beschikbaar te maken, voor zowel leden als niet-leden.” DDMA heeft hiervoor de AVGhulplijn.nl gelanceerd.

Bedrijven die op grote schaal data inzetten voor marketing kunnen hier geïnformeerd en geadviseerd worden over de AVG. De vereniging stelt de komende maanden ook sectorspecifieke content op. Wat is de impact van de AVG op bijvoorbeeld de cultuursector, de banken en verzekeraars, de uitgevers, de retailsector of de mediabureaus. Hoewel de wetgeving voor alle sectoren hetzelfde is zal de impact per sector namelijk verschillen.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…
Lees meer
AVG |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan? 

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP…