Spring naar content

“Privacy-experts schieten als paddenstoelen uit de grond”

Directeur Diana Janssen: “Wij vinden het belangrijk dat bedrijven zich met onafhankelijke en correcte informatie kunnen voorbereiden op de nieuwe regels. In de voorbije maanden schoten de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond, zonder juridische of compliance achtergrond. De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden maakt het voor ondernemers onnodig lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk. Deze nieuwe wet heeft namelijk gevolgen voor alle organisaties die data inzetten voor marketingdoeleinden. Zeer belangrijk dat mensen dus weten wat klopt en niet klopt”.

Mythe: AVG gaat alleen over digitale data

Bij de aftrap van de campagne ontkracht DDMA direct twee mythes. Zo signaleert de vereniging dat sommige ‘privacy experts’ beweren dat elk bedrijf vanaf mei 2018 een Functionaris Gegevensbescherming (Data Protection Officer) in dienst moet hebben terwijl dit niet voor elke organisatie het geval is. Ook zou de AVG alleen van toepassing zijn op digitale bestanden. Ook dat is niet waar, een stapel papier komt ook in aanmerking.

Bedrijfsleven gevoelig voor desinformatie

Uit een peiling van DDMA onder 80 bedrijven blijkt dat 65% van de bedrijven ‘redelijk’ op de hoogte is van de nieuwe wetgeving. Mensen die redelijk op de hoogte zijn, kunnen ook gevoeliger zijn voor desinformatie. Maar deze groep voelt misschien ook minder de noodzaak zichzelf te verdiepen omdat ze denken genoeg op de hoogte te zijn. Juist deze groep wil DDMA graag helpen.

AVG hulplijn 

DDMA heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het informeren en adviseren van haar leden over nieuwe wetgeving.  Voorzitter Robert van Geffen:  “Als DDMA roepen wij onze 300 leden én de sector op om van data iets moois te maken. Om dit te kunnen, moet je weten wat juridisch wel en niet mag. Voor ons is dit een logisch moment om alle kennis en kunde van DDMA op het gebied van de AVG in nog bredere kring bekend en beschikbaar te maken, voor zowel leden als niet-leden.” DDMA heeft hiervoor de AVGhulplijn.nl gelanceerd.

Bedrijven die op grote schaal data inzetten voor marketing kunnen hier geïnformeerd en geadviseerd worden over de AVG. De vereniging stelt de komende maanden ook sectorspecifieke content op. Wat is de impact van de AVG op bijvoorbeeld de cultuursector, de banken en verzekeraars, de uitgevers, de retailsector of de mediabureaus. Hoewel de wetgeving voor alle sectoren hetzelfde is zal de impact per sector namelijk verschillen.

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

Telemarketing alleen nog met toestemming consument

Op 4 juni heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat telemarketing alleen nog toestaat met toestemming. Tijdens de behandeling van de Energiewet is namelijk een voorstel aangenomen dat het…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
E-mail |

Discover the Magic of Interactive Email Marketing

In the rapidly evolving world of digital marketing, brands are constantly competing for consumers’ attention. With hundreds of emails flooding inboxes daily, it’s crucial to stand out and remain relevant.…