1. Mobile marketing specialisten zijn moeilijk te vinden.
Er zijn nogal wat deal breakers binnen mobile marketing, maar om het verschil te kunnen maken is het cruciaal om te zorgen dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt. Ware mobile marketing specialisten blijken in Nederland echter moeilijk te vinden. Hotspots zoals Madrid, Berlijn en Londen lopen ruim op ons voor als het gaat om het werven van mobile marketers.
Zodra je jouw (internationale) specialist hebt gevonden, spreid dan zijn kennis en expertise door de hele organisatie. Organiseer workshops om de rest van het marketingteam en de organisatie aan boord te krijgen. Train de bestaande marketers om ze te transformeren tot mobile marketing specialisten: De online marketer kan bijvoorbeeld starten met het targeten van mobiele apparaten door de integratie van deeplinks in zijn campagnes. Een CRM-specialist kan binnen 1 of 2 jaar een Mobile CRM specialist worden. Mobile specialisme wordt breder, als hij/zij ook leert omgaan met push marketing en mobile remarketing campagnes. Kortom, leren door te doen!
2. Vermijd geïsoleerde mobile marketing; integreer.
Het is echt zonde om deze expertise binnen een eigen afdeling te houden. Een goed begin is om mobile een geïntegreerd onderdeel van de totale digitale strategie te maken. Zorg er daarnaast voor dat mobile is afgestemd op de product roadmap: De marketingstrategie moet de ‘huid’ van de product roadmap zijn. Richt je niet op wat je klanten zeggen, maar kijk naar wat ze doen door de data te analyseren. Gebruik deze gegevens en creëer een strategie die ondersteunt wat je klanten willen en waar ze naartoe gaan. Verspreid tenslotte de strategie binnen het bedrijf en integreer je data, kanalen, maar ook de interne kennis en expertise om je organisatie zo een volledige mobile mindset te geven.
3. ROI van mobile is vaak lastig inzichtelijk te maken
Het is van groot belang om de rol van mobile in de totale customer journey in kaart te brengen. Mobile kan bijdragen aan conversie op verschillende kanalen, dus kijk naar het grotere plaatje. KPI’s zijn belangrijk, maar slechte KPI’s kunnen je verhaal ook verpesten. Bepaal je KPI’s daarom op basis van je mobile service level. KPI’s (om het succes van mobiel te meten) verschillen per device categorie. Probeer dezelfde harde KPI’s te stellen en te meten als voor desktop, denk aan conversie. Gebruik soft KPI’s cross platform, denk aan het winkelmandje. Zachte conversie indicatoren kunnen bijvoorbeeld de impact van mobile aantonen die je anders niet direct had kunnen toeschrijven. Houd in gedachten dat een service app geen directe conversie heeft, maar kan bijdragen aan de totale customer journey. Zorg ervoor dat de beleidsmakers in staat zijn om verder te kijken dan wat op het eerste gezicht te zien is.
4. Mobile Marketing Tools
Er is niet één tool die alles volledig en compleet inzichtelijk maakt, dus het in kaart brengen van attributie aan campagnes blijft een uitdaging. Toch zijn er veel tools die de mobile marketer kan gebruiken om campagnes te meten en te optimaliseren. Onder mobile marketers zijn deze populair:
- SensorTower, een tool voor ASO (App Store Optimisation) en het meten van de belangrijkste zoekwoorden gebruikt door klanten om jouw app te vinden in de app stores.
- Google Firebase en Adjust zijn tools die gebruikt worden om mobile marketing campagnes te meten.
- Optimizely, Mixpanel en Usabilla zijn instrumenten om mobile productontwikkeling en mobile marketing campagnes te meten en optimaliseren.
- Urban Airship en Notificare worden gebruikt voor het verzenden van push-notificaties. Deze tools worden gebruikt om campagnes te optimaliseren, maar ook om de toegevoegde waarde van mobile binnen de organisatie aan te tonen.
5. Wat de toekomst zal brengen
Veel bedrijven zijn op zoek naar manieren om te integreren met bestaande chat-platforms, zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Op deze manier proberen ze de klant te ontmoeten op de plek waar ze hun tijd al besteden. Hier zitten zeker voordelen aan, zo hoeft de gebruiker niet nog een andere app te downloaden. Er zijn echter ook nadelen; het is namelijk moeilijker om de algehele gebruikerservaring te controleren en het is moeilijker om je aanbod op deze platforms om te zetten in daadwerkelijke conversie.
En dan is er nog de uitdaging van de steeds evoluerende mobile besturingssystemen. Deze besturingssystemen en hun AI assistenten, zoals Siri en Google Now, worden steeds meer de interface naar je dienst. Wanneer een gebruiker zijn telefoon vraagt iets in hun winkelmandje te plaatsen, welke mand zal de assistent dan kiezen? Of welke luchtvaartmaatschappij wanneer het wordt gevraagd om een vlucht te boeken? Deze nieuwe interactie opent een hele nieuwe reeks van uitdagingen en kansen voor de mobile marketers.
DDMA Elite is een initiatief van de marketingcommissies van DDMA. Er zijn Elites over search, social, digital transformation, mobile marketing en mobile product development. Het doel van de Elites is dat vakexperts onderling kennis uitwisselen. Alles wat in de kelder wordt besproken, blijft in de kelder. DDMA publiceert de highlights van de middag in een whitepaper.
Wie waren er aanwezig?
Deelnemers: Gaston Bremer (Ahold), Remy Bleijendaal (App Annie), Rik Hoogkamer (Bol.com), Tim Vogel (Bux), Olivia Harvey (Google), Nikky Hofland (Ideahackers), Sjoerd Huitema (Letterschool), Wim Franssen (Lotto), Machteld Wytema (Marktplaats), Matthijs van Giffen (Philips), Norman van Ameyden (RTL Nederland).
DDMA Commissie Mobile: Tim Akkerman (Suitsupply), Bart Fussel (aFrogleap), Jorik Dopmeijer (NU.nl), Flip Tonkens (ING), Suzan Fluitman (Fluitman.com), Rory de Graaf (The Valley), Jasper Olieroock (Resoluut), Emilie Hardick (KLM), Monique Rutten (DDMA).