Spring naar content

Waarom heb jij 5 jaar geleden gesolliciteerd op deze functie bij DDMA? 

Ik werkte hiervoor bij een bureau dat gespecialiseerd is in marketing en leadgeneration voor  advocaten en juristen. Ik was toen nog bezig met mijn scriptie en had nog niet besloten of ik na mijn afstuderen de advocatuur in wilde. In die periode maakte ik kennis met marketing en begon ik me meer bezig te houden met privacy. Mijn scriptie heb ik daarom geschreven over datalekken. Ik ben na mijn afstuderen gaan zoeken naar een functie waarin ik die onderwerpen kon combineren. De vacature van DDMA was daar perfect voor. DDMA leek mij ook een goede plek om een beter idee te krijgen hoe de marketing- en privacywereld eruitziet. En dat is ook gebleken: als legal counsel bij DDMA kijk je dagelijks mee bij verschillende organisaties.   

Wat heb jij tijdens je loopbaan bij DDMA bijgedragen aan de data-driven marketing sector? Waar ben je het meest trots op? 

Ik hoop dat ik leden verder heb kunnen helpen met hun juridische vraagstukken. Ik ben het meest trots op het helpen van de sector met de transitie naar de AVG. De AVG is namelijk een heel breed en algemeen stuk wetgeving, waarin het woord privacy zelfs niet voor komt. In 2018 heeft het de data-driven marketingsector flink op zijn kop gezet. In begin was er bij sommige organisaties behoorlijk sprake van paniek, mede door de hoeveelheid verkeerde informatie: er zou niks meer mogen en er zou voortaan voor alles toestemming gevraagd moeten worden. In die chaos hebben we onze leden goed aan de hand kunnen nemen. Daar ben ik wel trots op. Ook veel nieuwe leden hebben zich sinds die tijd aangesloten bij DDMA. Dat is voor mij ook een bevestiging dat we het goed doen.  

Wat vind je het leukste aan jouw baan bij DDMA? 

De manier waarop er bij DDMA onderling wordt samengewerkt. Iedereen heeft het gezellig onderling, en collega’s hebben veel voor elkaar over. Dat waardeer ik heel erg. Het is ook makkelijk om allerlei dingen die jij interessant vindt op te pakken en dat vervolgens samen uit te werken met experts uit de achterban. 

Ondanks dat DDMA een hele platte organisatie is met weinig hiërarchie, zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Je hebt veel ruimte om je baan vorm te geven binnen de thema’s die belangrijk zijn voor leden. Ikzelf vond het bijvoorbeeld leuk om vooruit te kijken naar wat voor wetgeving eraan zit te komen en ben daardoor ook voor een gedeelte in public affairs gerold, ik denk niet dat ik die kans had gekregen in een andere organisatie. 

Legal Counsel zijn bij DDMA is behoorlijk anders dan in-house bij een bedrijf. Je bekijkt vraagstukken niet vanuit het perspectief van één organisatie, maar vanuit een hele sector. Dat betekent ook dat je functie bij DDMA minder ‘afgekaderd’ is. Dat maakt werken bij DDMA wel echt uniek. Je krijgt veel ruimte om te bepalen met welke onderwerpen je bezig wilt zijn en hoe je dat wilt aanpakken. Ook hoef je er niet bang voor te zijn dat je de hele dag contracten op zit te stellen, dat doen we maar zelden!  

Met welke onderwerpen heb jij je beziggehouden? 

Dat is ontzettend breed: alle juridische vraagstukken rondom marketing. Toen ik bij DDMA kwam werken kwam vrij snel het einde van de Wet bescherming persoonsgegevens en de inwerkingtreding van AVG. Dus in mijn begin ging alles over privacy en gegevensbescherming. Maar eigenlijk is ons werkgebied een stuk breder dan dat. Denk aan de regels voor online kansspelen, en de telecommunicatiewetgeving die gaat over bijvoorbeeld plaatsen van cookies of het benaderen van (potentiële) klanten. Ook heb je veel te maken met aankomende wetgeving op nationaal én op Europees niveau. Maar het gaat niet alleen om wetgeving, bij DDMA hebben we ook een palet aan zelfregulering waarvan wij de initiatiefnemer zijn. 

Welke uitdagingen ben je tegengekomen? 

Voor mij is het altijd een uitdaging geweest om te kiezen wat ik oppak en wat niet, omdat er zoveel verschillende interessante onderwerpen zijn die we kunnen (of moeten) oppakken. Je bent bij DDMA redelijk vrij in wat je oppakt. Natuurlijk zijn er objectief gezien dingen die moeten gebeuren en voorrang moeten krijgen, er wordt van jou verwacht dat je echt zelf initiatief neemt om samen met het team te bepalen waar je tijd aan spendeert. In het begin heb ik tegen alles wat ik interessant vond ja gezegd, dat worden dan hele lange dagen. En dan was ik wel eens te lang bezig met dingen die (achteraf gezien) niet per se het belangrijkst waren. Je netwerk breidt snel uit bij DDMA en de leden weten je op een gegeven moment goed te vinden met hun vragen. Ik vond het een uitdaging om selectief te zijn in wat ik wel of niet oppakte. Het positieve daarvan is dat veel geleerd heb over prioriteren en efficiënt werken. 

Heb je een tip voor jouw toekomstige vervanger? 

Duik in de vereniging en probeer niet alles alleen op te lossen. Omdat DDMA een vereniging is zitten ernaast op het bureau, ook heel veel experts in onze achterban. Het is helemaal oké als je iets niet helemaal weet of begrijpt. Met ons brede werkgebied is dat niet meer dan logisch. Je kunt daarvoor leunen op een groot netwerk van experts die je graag op weg helpen als dat nodig is. Daar leer je zelf veel van, en het is een mooie manier om je eigen connecties op te bouwen. Probeer op zoveel mogelijk plekken te komen waar ook onze leden komen en praat met iedereen waar zij mee bezig zijn. Hoe sneller je mensen leert kennen, hoe leuker en makkelijker je werk bij DDMA wordt.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…
Lees meer
DDMA |

Springbok Agency, Funnelboost, and LevelUp Group nominated for the EMAS Battle of the Agencies 2024

Springbok Agency, Funnelboost, and LevelUp Group are contenders for this year’s title in the EMAS Battle of the Agencies (part of the DDMA EMAS Awards). This year, the nominees are…
Lees meer
DDMA |

De genomineerden voor de DDMA EMAS Awards 2024 zijn bekend

De jury van de DDMA Email Marketing Automation Summit Awards (EMAS Awards) 2024 is eruit. De jury nomineert Uitgekookt, FitFor Me en Ancienne Belgique in de categorie Email Marketing Automation…