Spring naar content

"*" geeft vereiste velden aan

Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken, via onder meer Facebook. Je uploadt ‘identifiers’, zoals een mailadres of een ander ID in gehaste vorm, in de tool, met als doel je bestaande doelgroep te bereiken of juist uit te sluiten van een campagne. Ook kunnen deze gegevens gebruikt worden om mensen te bereiken die lijken op je bestaande klanten. In deze DDMA Explained: Customer Audiences licht ons legal team het juridische kader toe.

Grondslag & informatieplicht & doelbinding

Bij het gebruik van Custom Audiences, werk je met persoonsgegevens. Ook als de data die je inlaadt wordt gehasht. Als je persoonsgegevens verwerkt, moet je ervoor zorgen dat je over een rechtmatige grondslag beschikt. Voorbeelden van zo’n grondslag zijn toestemming of het gerechtvaardigd belang.
Je wil telefoonnummers van klanten uit je CRM-systeem inladen in Facebook voor Custom Audiences. Mag dit zonder dat je daar toestemming voor hebt gevraagd?*

Verantwoordelijkheid

Wist je dat jij verantwoordelijk bent voor de (juiste) verwerking van persoonsgegevens als jij degene bent die bepaalt waarvoor je die persoonsgegevens gaat gebruiken (doelen) en hoe je ze gaat inzetten (middelen)? Als verantwoordelijke moet jij zorgen voor de juiste grondslag (bijvoorbeeld toestemming) en dat je klant goed geïnformeerd wordt over wat je precies gaat doen met zijn persoonsgegevens.
Het doel hier is het laten zien van specifieke advertenties aan een groep individuen. Custom Audiences op Facebook zet je in als middel. Hiervoor laad je de telefoonnummers uit je CRM-systeem in Facebook. Wie is hiervoor dan verantwoordelijk?*
Je weet dat Facebook de hiervoor benoemde telefoonnummers gaat gebruik om de eigen targeting te verbeteren.*
Betekent dat dat jij ervoor verantwoordelijk bent dat je websitebezoekers hierover worden geïnformeerd?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je een vraag?

Als DDMA-lid kun je onbeperkt vragen aan ons legal team stellen. Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl.

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Naomi van der Louw

Legal counsel

Romar van der Leij

Legal counsel

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer

Legal Masterclass-serie

Met de DDMA Legal Masterclass-serie ben je als marketeer, dataspecialist of jurist helemaal op de hoogte van de belangrijkste wet- en regelgeving in data-driven marketing.
Lees meer

In-house Legal Masterclass

De Legal Counsels van DDMA staan bekend om hun praktische juridisch advies over data & marketing. Een In-house Legal Masterclass op maat behoort ook tot de mogelijkheden.
Lees meer
Legal |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook Twitter…