Spring naar content

DDMA Experimentation Heroes: Een nieuwe kijk op experimenteren

De reden voor de naamsverandering naar Experimentation Heroes komt voort uit de verbreding en professionalisering van het Conversion Rate Optimization-werkveld (CRO). Waar CRO oorspronkelijk draaide om experimenten met als doel conversie-optimalisatie, werken professionals binnen dit vakgebied nu op veel bredere schaal. Ze experimenteren nu met thema’s die verder gaan dan alleen het verkrijgen van inzicht in doelgroepen of de effectiviteit van nieuwe functionaliteiten. CRO is uitgegroeid tot een praktijk waarin experimenten op veel bredere schaal binnen organisaties worden uitgevoerd. In lijn daarmee heeft de initiatiefnemer van het event, de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation, eerder dit jaar al zijn naam gewijzigd.

Met de eerste editie van DDMA Experimentation Heroes krijgt het programma een geheel nieuwe opzet. Voorheen bestond het programma uit een reeks presentaties van alle genomineerden en keynotes. Nu is het dagschema opgedeeld in 3 verschillende zalen, elk met een eigen hoofdthema. Bezoekers hebben nu de mogelijkheid om te kiezen welke case hen het meest interesseert en daar verdieping in te vinden. Daarnaast is het event voor het eerst volledig Engelstalig is. Tickets zijn vanaf vandaag verkrijgbaar via: experimentationheroes.com.

Nieuwe categorie: Omnichannel

De DDMA Commissie Experimentation & Optimisation, de initiator van Experimentation Heroes heeft de categorieën dit jaar weer goed onder de loep genomen. De categorie Traffic generatie gaat verder onder de naam Omnichannel. Inhoudelijk blijft deze categorie nagenoeg hetzelfde en draait primair om experimenten met als doel om een brede funnel richting en op een website te optimaliseren. De jury kijkt hier vooral naar elementen als click through rate, conversie, return on advertising spend en thema’s als off/online-combinatie en kanaalexperimenten. De categorie richt zich daarmee op omnichannel-experimenten, die bijvoorbeeld buiten de online funnel starten of eindigen, van billboard tot landingspagina en andersom. Daarnaast is effectiviteit van de creatieve uiting en/of het type media dat gebruikt is om succes te bereiken belangrijk.

De jury en winnaars vorig jaar

De jury van DDMA Experimentation Heroes bestaat dit jaar uit vijf experts uit het veld: Lucia van de Brink (Increase Conversion Rate.com), Denise Visser (bol.com), Cameron van Uytrecht (Insight ProdX), Jorden Lentze (Booking.com) en Arnout van Scherpenzeel (The Sharing Group). Ook dit jaar buigt de jury zich over alle fases van het optimalisatieproces van de ingezonden cases, van beginsituatie en hypothese tot de daadwerkelijke test en de behaalde resultaten. Afgelopen jaar kwamen Beter Bed (Conversie), VodafoneZiggo (Conversie), VodafoneZiggo (Experimentation Culture), Kruitbosch (Traffic generatie) als winnaars uit de bus.

Over de DDMA Experimentation Heroes

DDMA Experimentation Heroes (voorheen DDMA Dutch CRO Awards) is een jaarlijks terugkerend evenement en vindt dit jaar plaats op 31 oktober. De uitreiking vindt dit jaar plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het event is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt georganiseerd door de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation. Tickets voor te uitreiking zijn te koop via experimentationheroes.com.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

PostNL, TomTom en DELTA Fiber winnen DDMA Experimentation Heroes

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakt vandaag bekend welke Experimentation Heroes in de prijzen zijn gevallen. PostNL, TomTom en DELTA Fiber gaan met de winst naar huis in respectievelijk…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Optimization vs Personalization: How They Differ, Can Collaborate, and Learn from Each Other

While website optimization, achieved through A/B testing and various research methods, represents a more commonly practiced approach, personalization is still emerging. We definitely see more companies embracing Conversion Rate Optimization…