Spring naar content

Het recht op inzage

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft betrokkenen een aantal rechten. Eén van die rechten is het zogenaamde ‘recht op inzage’. Het recht op inzage stond ook al in de voorganger van de AVG, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, vastgelegd. Toch blijkt er nog veel onduidelijkheid over hoe dit recht nu in de praktijk moet worden ingericht.

In de AVG staat een identificatieverplichting opgenomen; een organisatie moet alle redelijke maatregelen nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die om inzage verzoekt. Komt de informatie namelijk bij een verkeerde persoon terecht, dan is er sprake van een datalek. De grote vraag in de praktijk is daarmee; wanneer weet je zeker genoeg dat de verzoeker dezelfde persoon is zonder teveel persoonsgegevens op te vragen?

In dit artikel laat ik zien hoe de EDBP, de Europese koepel van privacytoezichthouders, naar deze kwestie kijkt op basis van door hen geschreven guidelines. Daarna ga ik in op de cases van DPG Media en SVB

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Legal Member Meetup: KNLTB-zaak en de betekenis voor de Marketingsector

Op 12 december 2024 vond de maandelijkse Legal Member Meetup plaats, met de KNLTB-zaak als centraal onderwerp. Advocaten Olivia van Rikxoort en Saskia Vermeer – de Jongh van HVG Law…
Lees meer
AI Act |

Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s

De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan…
Lees meer
AI Act |

Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen…