Spring naar content

Wat zijn Local Maps?

De Local Map is een soort uitsnede van Google Maps, die een aantal relevante locaties in de buurt toont. Het begint allemaal met een zoekopdracht, vaak een lokale zoekopdracht die een Local Map triggeren. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als: “Kapper Amsterdam”of “Auto huren Den haag”. Deze zoekopdrachten hebben een lokale intentie en omdat ze doorgaans op een mobiel apparaat worden uitgevoerd weet Google de meest dichtstbijzijnde locaties laten zien. Local Maps kunnen dus heel handig zijn om een lokale doelgroep aan te spreken. De adresgegevens van de eerste 3 resultaten worden ook direct onder het kaartje getoond. De andere resultaten kun je zien door op ‘Meer locaties’ te klikken.

Waarom zou je gebruikmaken van Local Maps?

De resultaten op een Local Map worden gerangschikt op basis van

  • Relevantie
  • Afstand
  • Bekendheid van het bedrijf.

Een van de belangrijkste redenen van waarom jij direct aan de slag moet met Local Maps is omdat je zichtbaarheid kan creëren voor je merk op het moment dat er duidelijk wordt gezocht naar een specifieke locatie. Zo kun je heel gericht en lokaal je naamsbekendheid verhogen. Daarnaast helpt het met verhogen van verkeer naar je website, wat zijn beurt weer leidt tot meer leads en conversies.

Hoe zorg je dat je in de Local Map zichtbaar wordt?

Eerst moet je binnen Google een bedrijfsaccount aanmaken – helemaal gratis. Met dit account controleer je zelf wat Google toont over je bedrijf. Vervolgens optimaliseer je je account voor een betere vindbaarheid in een paar simpele stappen:

  1. Vul bedrijfsgegevens in: denk aan locatie, telefoonnummer en openingstijden.
  2. Voeg foto’s toe: zo weten mensen dat de locatie bestaat
  3. Verzamel reviews: goede reviews zijn een belangrijk onderdeel van de resultaten. Zo word je gezien als betrouwbaar en populair
  4. Update je profiel regelmatig: het is mogelijk updates, evenementen en producten toe te voegen
  5. Promoot je bedrijfsaccount via advertenties

Deze video maakt deel uit van de DDMA YouTube-serie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search (SEO en SEA) uitlegt.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Search |

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Amsterdam, donderdag 5 september 2024 – Op 13 maart 2025 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 12e editie van Friends of Search, in de Kromhouthal in Amsterdam. Early Bird-tickets…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De impact van Generative Search op SEA en SEO: Zo bereid jij je optimaal voor

We kunnen stellen dat Generative AI een onuitwisbare impact heeft gemaakt binnen de marketingwereld. Zo ook binnen de werkvelden van SEO en SEA, die met de opkomst van Generative Search…