Spring naar content

Wat zijn Local Maps?

De Local Map is een soort uitsnede van Google Maps, die een aantal relevante locaties in de buurt toont. Het begint allemaal met een zoekopdracht, vaak een lokale zoekopdracht die een Local Map triggeren. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als: “Kapper Amsterdam”of “Auto huren Den haag”. Deze zoekopdrachten hebben een lokale intentie en omdat ze doorgaans op een mobiel apparaat worden uitgevoerd weet Google de meest dichtstbijzijnde locaties laten zien. Local Maps kunnen dus heel handig zijn om een lokale doelgroep aan te spreken. De adresgegevens van de eerste 3 resultaten worden ook direct onder het kaartje getoond. De andere resultaten kun je zien door op ‘Meer locaties’ te klikken.

Waarom zou je gebruikmaken van Local Maps?

De resultaten op een Local Map worden gerangschikt op basis van

  • Relevantie
  • Afstand
  • Bekendheid van het bedrijf.

Een van de belangrijkste redenen van waarom jij direct aan de slag moet met Local Maps is omdat je zichtbaarheid kan creëren voor je merk op het moment dat er duidelijk wordt gezocht naar een specifieke locatie. Zo kun je heel gericht en lokaal je naamsbekendheid verhogen. Daarnaast helpt het met verhogen van verkeer naar je website, wat zijn beurt weer leidt tot meer leads en conversies.

Hoe zorg je dat je in de Local Map zichtbaar wordt?

Eerst moet je binnen Google een bedrijfsaccount aanmaken – helemaal gratis. Met dit account controleer je zelf wat Google toont over je bedrijf. Vervolgens optimaliseer je je account voor een betere vindbaarheid in een paar simpele stappen:

  1. Vul bedrijfsgegevens in: denk aan locatie, telefoonnummer en openingstijden.
  2. Voeg foto’s toe: zo weten mensen dat de locatie bestaat
  3. Verzamel reviews: goede reviews zijn een belangrijk onderdeel van de resultaten. Zo word je gezien als betrouwbaar en populair
  4. Update je profiel regelmatig: het is mogelijk updates, evenementen en producten toe te voegen
  5. Promoot je bedrijfsaccount via advertenties

Deze video maakt deel uit van de DDMA YouTube-serie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search (SEO en SEA) uitlegt.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Interview Aleyda Solis (Orainti) | The (dis)advantages of Search Engine Experience

‘Search Generative Experience’ (SGE) is poised to be a game changer. How will it affect organizations? What are its (dis)advantages? We’re thrilled that Aleyda will be speaking about this at…
Lees meer
Search |

Exploring the PPC Journey with Navah Hopkins: A Friends of Search Interview

In this interview with Navah Hopkins, a well-known expert in the PPC industry, we delve into the strategic decisions and data-centric insights that have shaped her career in search engine…