Spring naar content

Branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Fieldmarketing hebben als doel een toekomstbestendige fieldmarketingsector borgen voor consument, bureau en opdrachtgever. Goede zelfregulering helpt daarbij. Met de Code Fieldmarketing is sinds de inwerkingtreding in 2016 een solide basis gelegd om werving in goede banen te leiden. Door de vele ontwikkelingen in de markt heeft DDMA in 2022 het initiatief genomen om de zelfregulering kritisch onder de loep te nemen.

Belangrijkste wijzingen
Met input van een groep afgevaardigden van bureaus, goede doelen en commerciële opdrachtgevers is de Code Fieldmarketing op negen punten aangepast. Zo moeten wervers vanaf nu eerst vragen of het gesprek gelegen komt en herkenbare kleding of een zichtbare badge dragen. Daarnaast sluiten de tijden waarbinnen fieldmarketing mag plaatsvinden vanaf nu aan bij de Winkeltijdenwet. Ook nieuw is dat intermediairs – tussenpersonen die producten of diensten van verschillende adverteerders aan kunnen bieden – zijn opgenomen in de Code. Zij moeten zich vanaf nu ook houden aan de regels uit de zelfregulering. 

De Gedragscode Fieldmarketing, die alleen geldt voor leden van DDMA, kent daarnaast herziene passages over training en beloning. Deze Gedragscode was al van kracht sinds 30 maart 2023, na goedkeuring door DDMA-leden.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Fieldmarketing: waardevol, mits verantwoord toegepast

Fieldmarketing is en blijft een belangrijk en effectief kanaal voor direct contact tussen organisaties en consumenten. Het biedt merken de kans om op persoonlijke wijze met hun doelgroep in gesprek…
Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de DDMA Commissies Creative, Telemarketing & Fieldmarketing

De DDMA Commissies Creative, Telemarketing en Fieldmarketing verwelkomen nieuwe leden. Met hun brede ervaring, persoonlijke drijfveren en frisse visie zijn Jerry Smit (Kalff), Chris de Leeuw (PARTOF), Joost Ritter (ROSCOM),…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?