Spring naar content

In dit artikel leggen de leden van de DDMA Commissie Digital Marketing Transformation uit wat full funnel marketing inhoudt en lichten zij een KPI-framework dat je praktisch kunt toepassen uit. Ook vind je in dit artikel do’s en dont’s én een succesvol praktijkvoorbeeld. Het artikel is ook verschenen op Emerce.

Van one-size-fits-all naar relevantie

De afgelopen jaren heeft er een shift plaatsgevonden van ‘one-size-fits-all’-achtige push-marketing naar een meer gesegmenteerde en gerichte aanpak. Consumenten zitten niet meer te wachten om advertenties te zien van een product of dienst van een bedrijf waar ze geen gebruik van zullen maken of niet mee geassocieerd willen worden. Sterker nog, het zorgt voor een negatieve merkassociatie met bedrijven die dit wel nog op deze agressieve manier aanpakken.

Capabele marketeers begrijpen dat het belangrijk is om product in de markt te zetten op een specifieke en relevante manier en duidelijk te maken waarom dit zo goed past in het leven van hun doelgroep. Het begrijpen van de mogelijke ‘customer journeys’ die een potentiële klant af kan leggen van bewustzijn naar aankoop is hiervoor een vereiste. Deze verschilt per persoon en per product of dienst. Zo ziet het aankoopproces van een keuken er heel anders uit dan het aankoopproces van een t-shirt.

Full funnel marketing

Nadat een potentiële klant het idee krijgt dat hij mogelijk je product zou willen aanschaffen, heeft hij vaak tijd nodig om zich te oriënteren. Als je jouw marketingstrategie benadert vanuit klantperspectief, dan realiseer je je dat een klant vaak niet direct een actie onderneemt zonder dit oriëntatieproces. Je marketingstrategie moet hier goed op aansluiten. Hoe zorg je ervoor dat een potentiële klant van jouw bedrijf afweet, zich oriënteert en uiteindelijk de aankoop bij jou doet?

Het antwoord is full funnel marketing. Een strategie waarbij je in elke fase van de journey relevant bent als bedrijf en hier ook de juiste kanalen en middelen inzet om je doelgroep te bereiken. Een wereld waarbij de communicatieafdeling een branding-campagne bedenkt en de online marketeers onafhankelijk een performance-campagne optuigen is dus verleden tijd. Het één gaat niet zonder het ander.

Om per fase van de customer journey te bepalen welke middelen en welke communicatieboodschap je gebruikt, zijn er een aantal gangbare modellen die je kunt gebruiken. Van de meer traditionele modellen zoals Touch, Tell, Sell tot moderne modellen als See, Think, Do, Care.

Dergelijke modellen dwingen marketeers om na te denken vanuit de klant. De vraag die centraal dient te staan is ‘Aan welke boodschap heeft mijn (potentiële) klant behoefte in deze specifieke fase van de customer journey en hoe zorg ik ervoor dat mijn boodschap in alle fases op elkaar aansluit?’ Dit laatste onderdeel is vaak onderschat, maar een logische opvolging in communicatieberichten is cruciaal voor het succes van een full funnel marketing-strategie.

KPI-framework voor full funnel marketing

Maar hoe weet je of je boodschap de juiste is en hoe optimaliseer je hierop? Wanneer je puur optimaliseert op performance dan zijn je KPI’s vaak duidelijk. Wanneer je optimaliseert op basis van de customer journey dan zijn er meer KPI’s waar je rekening mee moet houden. Essentieel hiervoor is een KPI-framework. Met een KPI-framework ben je in staat om per fase van de customer journey te bepalen voor welke metrics je optimaliseert en of je marketing inzet succesvol is geweest. Hieronder vind je een voorbeeld van een KPI-framework.

In het KPI-framework staat de belangrijkste KPI geformuleerd – in dit voorbeeld zijn dat leads – maar ook KPI’s die hier direct en indirect aan bijdragen. Elke fase in het model heeft zijn eigen KPI’s waarop gestuurd wordt. Marketing inzet in de See-fase wordt in dit geval bijvoorbeeld niet direct afgerekend op leads, maar wel op hoe er indirect aan wordt bijgedragen. De Care-fase is in dit voorbeeld niet meegenomen.

Do’s en don’ts voor full funnel marketing

Leuk, die theorie, maar hoe realiseer je nou daadwerkelijk een succesvolle full funnel marketingstrategie? Een aantal praktische tips:

Do’s

  • Stel per fase (per KPI) een meetbaar target op. Begin vanuit je hoofddoelstelling en reken vervolgens terug wat dit betekent voor de doelstellingen van de fases hoger in de funnel. Zo kun je bijvoorbeeld je salesdoelstelling terugrekenen naar traffic en views.
  • Speel in op de behoefte van de (potentiële) klant, afhankelijk van de fase waarin hij of zij zit en stem de content en boodschap hierop af.
  • Zorg dat de boodschappen en uitingen voor de verschillende fases goed op elkaar aansluiten
  • Hou bij het bepalen van de maximale CPA (Cost Per Acquistion, in de Do-fase) rekening met de initiatieven binnen de campagne die niet direct op sales worden afgerekend (maar wel kosten met zich meebrengen)

Don’ts

  • Zorg dat plannen voor full funnel-campagnes niet per fase door verschillende teams worden uitgewerkt
  • Focus je bij grootschalige performance-campagnes niet alleen op kanalen die direct converteren. Zonder de juiste aandacht voor upper- en midfunnel-initiatieven zul je waarschijnlijk je hoofddoelstelling niet halen.
  • Denk niet dat al je (potentiële) klanten lineair door alle fases van de customer journey lopen, zoals jij het van tevoren bedacht hebt. Hou hier rekening mee in de boodschap in mid- en lowerfunnel-uitingen.

Full funnel marketing in de praktijk

Case: NS – Treinpakkers
De Treinpakkers-campagne van NS bestaat uit voordelige uitjes in combinatie met een treinticket, zoals musea, stedentrips, beurzen, dierentuinen en pretparken. Binnen deze grootschalige campagne worden verschillende marketingdoelstellingen nagestreefd, zoals het vergroten van de bekendheid van deze producten, het creëren van overweging voor het gebruik ervan en (uiteindelijk) de aankoop van de producten. Daarbij werden voorheen al wel verschillende uitingen en kanalen ingezet voor de verschillende marketingdoelstellingen, maar deze initiatieven sloten vaak niet goed op elkaar aan.

In de nieuwe full funnel marketing-aanpak is ervoor gezorgd dat dit veel meer op elkaar is afgestemd. Zo zijn er bijvoorbeeld in de See-fase dynamische video’s ingezet met algemene informatie over Treinpakkers. Consumenten die deze video hebben uitgekeken, kregen vervolgens enkele dagen later video’s en banners te zien met informatie over specifieke Treinpakkers-deals (Think-fase). Degenen die deze video’s uitkeken of klikten op de banners werden vervolgens geretarget met meer salesgerichte banners over een specifiek product (Do-fase).
Dit heeft onder meer geresulteerd in een significante stijging van Treinpakkers-aankopen en daling van de CPA van de ads die ingezet werden, vergeleken met eerdere campagnes die op een meer traditionele manier werden ingezet.

Hoe nu verder

Met het bovengenoemde framework, de do’s & dont’s en de voorbeeldcase kun je aan de slag met full funnel marketing. Ons advies: gewoon beginnen. Start klein en ga vervolgens aan de hand van inzichten langzaam campagnes uitbouwen, budgetten anders verdelen en je interne stakeholders meenemen. Dit zorgt voor een hogere ROI uit je marketinguitgaven, intern voor een goede teamspirit en natuurlijk meer relevantie richting jouw doelgroep. Want dat is wat je uiteindelijk wil bereiken: de klant altijd in de juiste context én op het juiste moment raken.

Op donderdag 5 maart organiseert de commissie Digital Marketing Transformation een Afternoon Update over de impact van marketplaces. Er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar!

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

TikTok groeit snel, met net een nieuw kantoor in Nederland en meer dan een miljard gebruikers wereldwijd. De motivatie om kennispartner van DDMA te worden komt vanuit de wens om bij te dragen aan een transparante, ethische en sterke marketingsector. Als platform dat opereert in het hart van het digitale ecosysteem, zal TikTok dit in de praktijk brengen door haar lokale en internationale kennis, ervaring en ideeën te delen met de DDMA community. Daar zijn we bij DDMA natuurlijk erg blij mee.

Dat TikTok gemotiveerd is zich in te zetten voor een verantwoorde marketingsector is duidelijk. Zo waren ze al launching partner van ‘Certified by Influencerregels.com.’ Een sectorinitiatief van DDMA, Stichting Reclame Code en Bond van Adverteerders, dat influencers helpt wegwijs te worden door de wet- en regelgeving rondom influencer marketing. Deze commitment laat zien dat ze als kennispartner vastberaden zijn actief bij te dragen aan het vakgebied.

De plannen zijn nog in de maak, maar we kijken ernaar uit het komende jaar met TikTok aan de slag te gaan om ons kennisaanbod te verrijken. Of het nu gaat om boeiende publicaties, evenementen, of andere kennisactiviteiten, we zijn ervan overtuigd dat dit partnerschap veel moois zal opleveren.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

We zijn verheugd om aan te kondigen dat we TikTok als kennispartner mogen verwelkomen. Met onze leden en kennispartners zetten we ons in om onze sector nog verder te professionaliseren.…
Lees meer

Key Pillars for Modern Measurement

As someone who grew up in Germany, I am very familiar with the obsession of people for accuracy and good manners in quoting (see the quote below). Goethe’s proverb “One…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…

Key Pillars for Modern Measurement

Man sieht nur, was man weiß” (Johann Wolfgang von Goethe) – One only sees what one know)

About the Author: Weiwei Liu-Schröder is Data & Measurement Lead at Google (Sponsor of the 2024 DDMA Digital Analytics Summit) 

Working at Google, Goethe’s proverb served me as a reminder to invest time in learning the fundamentals before jumping into interpretation of data. One common behavior I have seen within marketing teams is that they first decide on a storyline and then scramble to find the data to match that storyline and justify ad spend. That is why I want to advocate for the role of analytics as a strong foundation before moving into any investment in attribution, incrementality tests or MMMs or even before paid campaigns. If you have a brand new website, think of establishing a baseline of your website’s current performance. This includes understanding your organic traffic, user behavior, and conversion rates. Having this baseline data provides a reference point to measure the impact of your paid investments later on. Some people take Analytics for granted, they even forget to update their tagging which can prevent data from being captured accurately. This poses the risks of not providing a reliable foundation and thus undermining the tagging infrastructure. To learn more about how to build a durable ads infrastructure with consented data, have a look here

In the last years I heard many marketeers asking the questions: 

  • Which marketing channel drove most users to our website? 
  • Which users convert with the largest basket? 
  • Can we see which platform brings us the most revenue? 

To answer these questions, my colleague Ana Carreira Vidal, together with a group of 40 Google experts, led the creation of  a playbook around Modern Measurement this year which you can download here.

In this playbook she discusses different maturity stages for media effectiveness and proposes a  framework. Interestingly she states that no tool has all the answers, but that most mature frameworks use multiple tools. She also states the need to invest in a durable measurement setup with privacy-centric measurement tools that maximize observed data and leverage first-party data. I want to expand that view to incorporate Analytics to gain a holistic understanding of Modern Measurement. 

  1. Analytics – Foundational Pillar for Modern Measurement 

Analytics is a non-negotiable tool that helps businesses track their website traffic and measure the effectiveness of their marketing campaigns. However, Analytics can also be used as the foundation for a modern measurement strategy that includes attribution, incrementality testing, and marketing mix modeling (MMM).  

Gaining insights into user behavior is crucial to steer your online efforts. Therefore I see huge benefits of starting with Analytics to gain a holistic view and to start streamlining marketing efforts across different platforms. For example, by leveraging the advanced audience capabilities of Google Analytics, combined with the power of BigQuery and Looker, you can gain a deeper understanding of your customers and drive better business outcomes. Having worked in Google Analytics the last few years, I witnessed that the seamless integration with other Google products like Google Ads and the Google Marketing Platform helped unlock some of those first party insights. 

How to use: Measure with analytics continuously, before moving onto other pillars. 

  1. Attribution – Underestimated Pillar of Modern Measurement 

Attribution is the process of assigning credit for conversions to different marketing channels or touchpoints. This information can then be used to optimize marketing campaigns and allocate budgets more effectively. It has historically been a very valued tool but also at the same time being questioned and underestimated in modern digital marketing. However, in a world where customer journeys have become increasingly complex, pitfalls in attribution, such as traditional models, fail to acknowledge the contribution of earlier touchpoints. Data is often siloed, making it difficult to understand the full user journey. This lack of unified data hinders accurate attribution and makes it difficult to determine which touchpoints played the most significant role in driving the conversion.  

The notion that ‘attribution is dead’ has been circulating among marketers. However, a more accurate assessment is that attribution is undergoing a significant transformation to prioritize privacy and long-term sustainability. While our reliance on traditional conversion tracking might diminish over time, the combination of sophisticated modeling techniques and privacy-conscious measurement solutions will enable advertisers to continue effectively evaluating the impact of their ad campaigns. Data-driven attribution will remain the cornerstone of optimizing day-to-day ad activities, offering granular insights, incrementality calibration, and seamless integration with AI-powered bidding strategies. 

To steer on value, your attribution model is crucial, as it might be the main source of data. Might it be tROAS or might it be tCPA, your attribution defines your conversion value. 

How to use: Look at attribution regularly and on an ongoing basis. 

  1. Incrementality Testing 

Incrementality testing is a method for measuring the impact of a marketing campaign by comparing the results of the campaign to a control group. It uses randomized controlled  

experiments to compare the change in consumer behavior between groups that are exposed or withheld from marketing activity while keeping all other factors constant. They are becoming more accessible and popular among advertisers, thanks to more open source resources and increased availability to run experiments on the platform. Analytics can be used to track campaign performance and measure the lift in conversions that is attributable to the campaign. It is the gold standard to measure causality, so it gives the most rigorous view of the incremental value brought by the marketing investment. It gives a snapshot of a concrete strategy at a concrete point in time.  

How to use: Use Incrementality Testing every quarter. 

  1. Marketing Mix Modeling (MMM) 

MMM is a statistical technique that can be used to measure the impact of different marketing channels on sales. It uses top-level modeling that utilizes advanced statistics to understand  

what drives sales. It measures media investment efficiency on top of base sales and other external factors that impact sales (e.g. seasonality, pricing, economy). It gives a holistic overview of all channels, sales, and  external factors and can also provide a longer-term view of  

media impact. It doesn’t require user-level data, making it more future-proof. Because it requires modeling with causal inference  assumptions and at least two years of historical data, it can be expensive to run. Analytics can be used to provide data for MMM, such as website traffic, conversion rates, and revenue.  

How to use: Twice a year (However, some advanced advertisers do it quarterly) 

千里之行,始于足下” (Laozi)

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Born in China, I have been raised with the values of perseverance and persistence. That is why I want to close off with an emphasis on the importance of taking small, consistent actions towards achieving a larger goal. It is important in the world of data and measurement to break down the mountain of data into specific metrics and goals to derive actionable insights. It requires incremental progress by continuous analysis, experimentation, and refinement. 

I recently had a discussion with a client who wanted to start on the topic of media effectiveness. When I asked them what their hypothesis was, they blanked. They actually didn’t think about what exactly they wanted to test. When I added the question of “What do you want to change if the hypothesis is proven right or wrong?”, a long pause told me that they didn’t really think about it before starting. As Ana stated in her playbook: “each experiment should aim to answer a business decision that is relevant enough to warrant designing an experiment”. Sometimes it might be better to perform a Causal Impact Analysis or a simple A/B Test. Sometimes the answers can be found in your existing data set within your analytics tool like Google Analytics.  

If you are new to the Analytics world, there are multiple ways to get started. There is a large and active community of users, developers, and experts out there, starting from broader ones like the Measurecamp community to more specific ones like the Google Analytics community or local Women in Analytics groups, vibrant communities in the world provide a wealth of resources, including forums, blogs and tutorials making it easier to learn, troubleshoot, and stay up-to-date with the latest developments. 

I encourage you to get the fundamentals right by building on a solid foundation of Analytics before moving on to combine more measurement effectiveness tools like attribution, incrementality and MMM.  

Typically, most mature frameworks use all four pillars: Analytics, Attribution, Incrementality and MMM with Analytics being non-negotiable. Analytics is more than just tracking website traffic. It functions as the base for a modern measurement strategy, fueling the understanding of what marketers know, because in the end “one only sees what one knows”. 

Weiwei Liu-Schröder

Data & Measurement Lead

Ook interessant

Lees meer

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

We zijn verheugd om aan te kondigen dat we TikTok als kennispartner mogen verwelkomen. Met onze leden en kennispartners zetten we ons in om onze sector nog verder te professionaliseren.…
Lees meer

Key Pillars for Modern Measurement

As someone who grew up in Germany, I am very familiar with the obsession of people for accuracy and good manners in quoting (see the quote below). Goethe’s proverb “One…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

Dat de AP haar taak serieus neemt blijkt ook uit de  aanzienlijke boeten die ze onlangs heeft opgelegd. De AP richt zich specifiek op cookiebanners die, door middel van misleidend design, het gedrag van consumenten proberen te beïnvloeden. Dit soort ontwerpkeuzes worden ook wel ‘dark patterns‘ genoemd. Daarnaast signaleert de AP veel andere fouten bij het vragen van toestemming. Wil je dit voorkomen, let dan op de volgende checks:

Check 1: Los van cookies, regel je andere technieken, zoals ‘tracking pixels’, ook in de cookiebanner

De cookiewet gaat verrassend genoeg niet alleen over cookies. In artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet (ook wel bekend als ‘de cookiewet’) wordt het woord ‘cookies’ zelfs niet genoemd. De Europese koepel van privacytoezichthouders (EDPB) heeft in haar richtlijnen verduidelijkt dat ook andere technieken dan cookies onder deze wet vallen, zoals:

  • URL- en pixeltracking
  • Lokale verwerkingen op het apparaat
  • IP-adres gebaseerde tracking
  • Unieke (klant)identifiers die bijvoorbeeld met technieken als ‘enhanced conversions’ worden verwerkt, evenals het advertentie-id van een smartphone.

Daarnaast noemt de AP op haar website nog andere technieken, zoals local storage, web beacons en fingerprinting. Al deze technieken moeten dus ook voldoen aan de cookiewet.

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

We zijn verheugd om aan te kondigen dat we TikTok als kennispartner mogen verwelkomen. Met onze leden en kennispartners zetten we ons in om onze sector nog verder te professionaliseren.…
Lees meer

Key Pillars for Modern Measurement

As someone who grew up in Germany, I am very familiar with the obsession of people for accuracy and good manners in quoting (see the quote below). Goethe’s proverb “One…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…

Vincent de Winter

Regional Manager (Benelux) bij Piwik Pro

De GDMA International Email Benchmark: de verschillen per sector

Benieuwd naar alle cijfers?

Navigeer zelf door de cijfers via het interactieve dashboard.

Goede open ratio’s bij goede doelen, overheid en reisbranche

E-mailcommunicatie lijkt vooral relevant voor onderwerpen die écht de interesse van van ontvangers wekken. E-mails vanuit goede doelen en overheden scoort bijvoorbeeld een bovengemiddeld openingspercentage. Maar ook andere belangrijke behoefte van mensen, zoals reizen en hotels, scoren hierin hoog. Ontvangers lijken zich te willen verdiepen in hetgeen hun dagelijks bezig houdt en van te dromen over toekomstige bestemmingen. Ook in andere e-mail benchmarks zien we dat deze branches vaak bovengemiddeld scoren doordat ze inspelen op emotionele en urgente behoeftes.

Trends in de ICT & Internet Industrie

In de ICT & Internet industrie zien we een flinke daling van 45% COR in 2022 naar een gemiddelde COR van 26,5% in 2023. Dezelfde negatieve trend zien we in de cultuur- en retailsector, hoewel deze minder sterk is. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het consumentenvertrouwen. Hoewel dit stijgt ten opzichte van het dieptepunt in 2022, blijft het nog altijd lager dan het gemiddelde over de afgelopen 20 jaar. Consumenten blijven pessimistisch over het economische klimaat, waardoor impulsaankopen minder worden en communicatie hierover minder aandacht trekt. Daarnaast willen mensen meer ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, waardoor reizen, of in ieder geval het verdiepen in de mogelijkheden, een betere investering lijkt dan het consumeren van producten. Eerder onderzoek van Hubspot heeft aangetoond dat de effectiviteit van e-mailcampagnes in bepaalde branches vaak fluctueert met marktdynamiek en consumentenvertrouwen.

Trends in Klikpercentages en Selectiviteit

Wat opvalt in het klikpercentage is dat de verschillen tussen de uitschieters kleiner zijn geworden. In 2023 zien we een hoogste CTR van 7,2% (Charity), terwijl de hoogste CTR in 2022 nog 9,3% was (ICT & Internet). Aan de onderkant zien we nu een CTR van 1,8% (Construction Services en Retail (e-commerce only)) versus 1,5% in 2022 voor de Wholesale industrie. Ontvangers klikken dus nog steeds, maar zijn echt selectief. Een garantie voor een stabiel klikpercentage op je verzonden e-mailberichten heb je niet; de kliks moet je verdienen met een goede e-mailstrategie.

Campagneomvang en Markttrends

Hoewel er in de markt veel wordt gesproken over kleinere en gerichtere campagnes, zien we dit niet terug in de campagneomvang. In vrijwel iedere branche zien we grote stijgingen. Zo is de gemiddelde campagneomvang van Telecom gestegen van ongeveer 80k in 2022 naar 121k ontvangers in 2023. Dit is mogelijk het effect van de onzekere financiële omstandigheden, waardoor marketeers sneller naar grotere campagnes stappen. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat bedrijven de omvang van hun campagnes vergroten om hun bereik te maximaliseren en merkzichtbaarheid te behouden in een competitieve markt.

Daling Gemiddeld Aantal Campagnes Per Merk

Waar we in de campagneomvang dus een stijging zien, is er een daling in het gemiddeld aantal campagnes per merk. In 2022 zagen we dat met name in Retail en Travel, maar ook in Media & Publishing ligt het gemiddelde rond de 400 campagnes per jaar. In 2023 staat Travel nog altijd bovenaan, maar dan wel met 311 campagnes. De nummer 2 (Energy & Natural Resources) volgt daarachter op een flinke afstand met 145 campagnes. Minder, maar dus meer grotere campagnes lijkt de trend in 2023. Werken gerichte campagnes toch minder goed dan wordt verteld in de markt? Of is de datakwaliteit binnen organisaties minder goed dan gedacht en kan er daardoor nog niet goed genoeg worden gesegmenteerd om succesvol te zijn met gerichte campagnes?

Verschillen Door Kwaliteit van Data Zichtbaar

Mogelijke datakwaliteitsissues lijken ook naar boven te komen wanneer we in de benchmark naar de bouncerates kijken. Met name in Culture & Entertainment en Hotel & Catering is het aantal hard bounces met meer dan 4% gemiddeld op een campagne aanzienlijk, terwijl dit bij de koploper Energy & Natural Resources op slechts 0,08% ligt.

Het effect van vaker verzenden lijkt hierin terug te komen, waardoor lijsten sneller en beter worden opgeschoond. Dat heeft dus ook een relatie met het gemiddeld aantal campagnes per merk. Dit is dus belangrijk om bewust van te zijn, een lagere frequentie betekent vaak ook een hoger hard bounce percentage. Iets dat in de toekomst mogelijk een grotere rol gaat krijgen bij de reputatie van de verzender en daarmee op het succesvol kunnen afleveren van e-mails.

Investeringen in Datakwaliteit Noodzakelijk

Daarnaast zien we in deze sectoren ook duidelijk verschil in omgaan met data. Waar in de branches die koploper zijn, zoals Retail en Leisure, vooral gewerkt wordt met kwalitatief betere data, zoals accounts van klanten, wordt er in sectoren met hogere bouncepercentages gewerkt met data waar minder kwaliteit in zit of waar minder in datakwaliteit wordt geïnvesteerd. We verwachten dat dit op termijn steeds meer effect zal hebben op de reputatie van verzenders. Investeringen in de kwaliteit van data in de vorm van kennis en/of toolings wordt daarom steeds belangrijker.

We zien de verschillen tussen sectoren in 2023 weer groter worden dan de jaren ervoor. Dit laat zien dat het belangrijk is om je metrics in de gaten te houden en te benchmarken met de trends in de markt. Niet alleen binnen je eigen sector, maar vooral ook van sectoren erbuiten. Bekijk de sectoren die vooroplopen en leer van wat deze sectoren anders doen dan in jouw sector. Daarmee kun jij je weer onderscheiden binnen je eigen sector.

Over de GDMA International Email Benchmark

De resultaten uit de 2024 benchmark zijn afgeleid van geanonimiseerde campagnedata uit 2021, 2022 en 2023, verstrekt door 13 deelnemende ESP’s en beslaan 125 landen uit de hele wereld. Benieuwd naar alle resultaten? Navigeer zelf door de cijfers via het interactieve dashboard.

Niels van Meerte Janse

Partner Director bij PRDCT Data Platform

Ook interessant

Lees meer

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

We zijn verheugd om aan te kondigen dat we TikTok als kennispartner mogen verwelkomen. Met onze leden en kennispartners zetten we ons in om onze sector nog verder te professionaliseren.…
Lees meer

Key Pillars for Modern Measurement

As someone who grew up in Germany, I am very familiar with the obsession of people for accuracy and good manners in quoting (see the quote below). Goethe’s proverb “One…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Dit jaar belooft wederom een uitzonderlijke editie te worden met een programma vol kennis en inspiratie. De line-up van Friends of Search wordt nog samengesteld maar de eerste sprekers zijn al bekend. Niemand minder dan Lily Ray (Amsive), Rand Fishkin (SparkToro), Andrew Lolk (SavvyRevenue), Wil Reynolds (Seer Interactive), Andrew Lolk (SavvyRevenue), Bastian Grimm (Peak Ace), Jes Scholz (Jes Scholz Consulting) en Carrie Rose (Rise at Seven) betreden op 13 maart het podium. Meer sprekers volgen binnenkort, met als resultaat een programma met een mix van internationale topsprekers op het gebied van SEO en PPC.

Friends of Search Awards

Tijdens Friends of Search worden wederom de Friends of Search Awards uitgereikt. Deze unieke competitie geeft ambitieuze SEO- en PCC specalisten de kans om hun talent en vaardigheden te laten zien het gehele werkveld. De winnaars kunnen zich zelf rekenen tot de beste in het Nederlandse Search-vakgebied en mogen dan ook hun winnende case presenteren tijdens Friends of Search op 13 maart 2025.  De inschrijving opent binnenkort.

Over Friends of Search

Met ruim 750 bezoekers per jaar is Friends of Search de grootste searchconferentie van de Benelux. Elk jaar komen consultants, marketeers en bedrijven in groten getale naar het evenement om te leren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA en zo hun searchstrategieën te verbeteren. Als bezoeker is Friends of Search hét moment om te sparren met internationale, toonaangevende vakgenoten en antwoord te krijgen op al je vragen. Meer informatie op de website: friendsofsearch.com

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Search |

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Amsterdam, donderdag 5 september 2024 – Op 13 maart 2025 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 12e editie van Friends of Search, in de Kromhouthal in Amsterdam. Early Bird-tickets…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De impact van Generative Search op SEA en SEO: Zo bereid jij je optimaal voor

We kunnen stellen dat Generative AI een onuitwisbare impact heeft gemaakt binnen de marketingwereld. Zo ook binnen de werkvelden van SEO en SEA, die met de opkomst van Generative Search…

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Shall we not talk about AI for once? Likely your data set is not ready for it. Just not yet.

Did you happen to see the Netflix documentary about Fyre, the once in a lifetime luxury music festival in the Bahamas? In case you missed it, the overhyped festival, a…
Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Hoe je als bedrijf toewerkt naar een succesvolle Datagedreven marketing & sales aanpak

Op basis van wat je allemaal leest, zou je denken dat bijna iedereen wel data & analytics gebruikt in het marketingdomein. Onderzoek wijst echter anders uit. Uit het DDMA Data-Driven…