De vernieuwde e-learning bevat onder meer geactualiseerde voorbeelden, een uitgebreide checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over specifieke regelgeving, zoals het correct labelen van samenwerkingen en nieuwe restricties binnen bepaalde sectoren.
Hercertificering is verplicht
Belangrijk: deze update is niet optioneel. Alle gecertificeerde influencers dienen de vernieuwde e-learning te doorlopen en hun certificaat opnieuw te behalen om in het register te blijven. Op deze manier blijven ze voldoen aan de meest actuele transparantieregels. Zonder hercertificering verdwijnt een influencer automatisch uit het register.
Let op: alleen influencers van wie het certificaat binnenkort verloopt, moeten nu hercertificeren. Zij ontvangen hier apart een bericht over. Het certificaat is één jaar geldig. Heb je het certificaat recent behaald, bijvoorbeeld in januari 2025, dan verloopt het pas een jaar later en ontvang je vanzelf een seintje wanneer het tijd is om te verlengen.
Het certificaat blijft hiermee een essentieel instrument om de geloofwaardigheid en professionaliteit binnen influencer marketing te waarborgen.
Steun vanuit de sector
Sinds de eerste introductie in 2024 van het certificaat hebben meer dan 2.000 influencers de e-learning succesvol doorlopen. Bekende namen zoals Joost Bouhof, Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer behoren tot de eerste lichting die de nu vernieuwde versie hebben behaald. Vanaf vandaag kan iedere influencer die reclame maakt de nieuwe e-learning doorlopen.
“Naarmate influencers steeds meer impact hebben, is transparantie cruciaal. Een certificaat helpt vertrouwen op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen voor je invloed.”
– Dion de Brouwer (TeVeelGevraagd)
“Als influencer heb ik een verantwoordelijkheid om eerlijk en transparant te communiceren met mijn kijkers, dit is essentieel voor het bouwen van mijn community”
– Jitse Spierings
Ook merken, bureaus en platformen zien de waarde van een up-to-date certificering. De partners van het eerste uur zijn er nog steeds bij. Zo sloten Achmea, Cloetta (o.a. Redband, Sportlife & Venco), Essent en Jumbo zich onlangs aan bij het initiatief. Ook de partners van het eerste uur –L’Oréal, Unilever, Coca-Cola, TUI en Heineken– blijven streven naar het uitsluitend samenwerken met gecertificeerde influencers. Ook alle grote platformen hebben actief hun ondersteuning uitgesproken over dit initiatief.
“Bij Cloetta zien we dat influencer marketing een steeds grotere rol speelt binnen de totale mediamix. We vinden het daarom dan ook essentieel om daarin onze verantwoordelijkheid te nemen. We steunen dit belangrijke initiatief en hopen dat meer bedrijven zich aansluiten, zodat we samen zorgdragen voor een eerlijke en verantwoorde toekomst van influencer marketing.”
– Sander Nuhoff, Marketing Director – Middle bij Cloetta
“Bij Jumbo draait alles om de klant. Daarom steunen we het keurmerk voor influencers – voor eerlijke content, duidelijke regels en samenwerkingen die transparant en betrouwbaar zijn. Zo houden we het écht.”
– Jorieke de Vries-Goosen, Directeur Marketing bij Jumbo
“Bij TikTok hebben we transparantie hoog in het vaandel staan. Een gezamenlijk initiatief uit de sector om meer duidelijkheid te geven aan creators en gebruikers draagt daar sterk aan bij. We willen het makkelijk maken voor onze gebruikers om te herkennen wat reclame is, én voor creators om te weten hoe ze daar het best mee om kunnen gaan. Ook helpen we hen te begrijpen waar ze op moeten letten bij samenwerkingen met merken. Daarom zijn we trots als founding partner aangesloten te zijn bij influencerregels.com.”
– Thierry Marchand, Senior Public Policy & Government Relations Manager Benelux bij TikTok Nederland
Storyboard Agency was in 2011 een van de eerste bureaus die zich volledig richtte op influencer marketing. Wij hebben zodoende de snelle groei van het kanaal, maar ook de zorgen rondom transparantie van dichtbij meegemaakt. In 2019 startte ik daarom met DDMA de Commissie Influencer Marketing, waaruit deze certificering is geboren. Dankzij de brede steun van adverteerders én influencers maken we met dit project enorme sprongen voorwaarts richting een transparante en volwassen markt.
– Martijn de Kemp, Founder Storyboard Agency, Voorzitter DDMA Commissie Influencer Marketing
Naast de bovenstaande partijen hebben ook McDonald’s, Kruidvat, VTech, Nestlé, Albert Heijn, ANWB, Jacob Douwe Egberts, Vrumona en Bol hun ondersteuning uitgesproken. Een overzicht van alle partijen die het initiatief en de vernieuwde e-learning ondersteunen staat hier.
Monitoring en resultaten nulmeting: transparantie loont
Gecertificeerde influencers worden gemonitord door de Stichting Reclame Code (SRC). Deze monitoring helpt bij het waarborgen van transparantie en biedt waar nodig gericht advies. Uit de nulmeting blijkt dat gecertificeerde influencers na het doorlopen van de e-learning aantoonbaar beter de regels naleven.
“Wij hebben geleerd van het afgelopen jaar en zijn super enthousiast over de resultaten; wij zien aan onze monitor dat meer en meer influencers zich aan de regels houden, en merken ook dat – daar waar verwarring is – de bereidheid om mogelijke fouten te corrigeren groot is. Je ziet gewoon dat de markt professionaliseert.”
– Otto van der Harst, directeur bij Stichting Reclame Code
Certificeringstraject en toegankelijkheid
De vernieuwde e-learning is vanaf vandaag beschikbaar voor alle influencers die reclame maken via influencerregels.com/certified-by. Influencers die hun certificering willen verlengen, kunnen direct starten aan de e-learning en een nieuw certificaat behalen om in het register opgenomen te blijven.
Wat wordt er behandeld in de e-learning?
De e-learning module is ontwikkeld samen met verschillende toezichthouders en specialisten uit de branche. Er worden meerdere onderwerpen behandeld, waaronder:
- Het juiste gebruik van reclamevermeldingen en hashtags. Zo zijn #partner en #collab geen geldige vermeldingen meer om een samenwerking mee aan te kondigen.
- Het verbod op het kopen van nepvolgers en neplikes.
- Het verplicht gebruiken van Kijkwijzer-icoontjes bij schadelijke content.
- Regels rondom het gratis krijgen van producten. Ook hier moet duidelijk zijn welk bedrijf achter deze vorm van promotie zit.
- Het verbod op reclame maken voor vapes, dat is altijd verboden. Jonge influencers worden helaas echter regelmatig door fabrikanten benaderd.
- Regels rondom finfluencing. Het is verboden om zomaar advies te geven aan volgers over beleggen en crypto.
- Reclame rondom alcohol en alcoholvrije vervangers; zo wordt uitgelegd hoe deze content weggehouden kan worden bij minderjarigen.
Ook interessant

Influencerregels.com publiceert vernieuwde e-learning: influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven

Beleidswijziging brengt mogelijk meer influencers onder toezicht
