Spring naar content

Vlogs worden in steeds grotere hoeveelheden gemaakt en bekeken. Ook voor marketing blijken vlogs interessant nu onderzoek uitwijst dat vloggen de koopintentie kan vergroten. Adverteerders en marketeers willen graag gebruik maken van vlogs om hun product of dienst te promoten. Maar hoe zorg je ervoor dat de vlog ook aan de juridische eisen voldoet? Onze legal counsel legt het voor je uit.

Reclamecode social media

Sinds 1 januari 2014 kennen we de Reclamecode Social Media (RSM). Recent heeft DDMA, samen met andere stakeholders, de RSM verduidelijkt door vloggen expliciet in de toelichting op te laten nemen. In de RSM staat dat als je reclame maakt via vlogs op social media, deze reclame herkenbaar moet zijn en dat de vlog consumenten niet mag misleiden. Ook legt de RSM uit dat de adverteerder de verantwoordelijkheid heeft om de vlogger te wijzen op de regels uit de RSM.

#hoedan?

Stel: een vlogger gaat vijf mascara’s testen van vijf verschillende merken. Voor één van de mascara’s heeft de vlogger van het merk een gratis make-up kit ontvangen van het merk, en van een ander merk heeft de vlogger een korting ontvangen. De vlogger is daarmee gestimuleerd om die specifieke merken te testen en daarover moet de vlogger transparant zijn. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door dit in de titel van de vlog of in de beschrijving bij de vlog te vermelden, maar ook door het gebruik van hashtags.

De vlog mag ook niet misleidend zijn. Als een adverteerder bijvoorbeeld een vlog dusdanig bewerkt dat alleen de positieve reviews overblijven (en de negatieve eruit worden geknipt), dan moet de adverteerder duidelijk vermelden dat de vlog is bewerkt. Hieraan zie je dat niet alleen de vlogger zelf verantwoordelijk is voor de vlog. Ook de adverteerder heeft een zorgplicht, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de vlogger bekend is met de geldende wet- en regelgeving.

Wil je meer weten over dit onderwerp of meer praktische tips lezen? Wij schreven een ‘Explained’  over vloggen waarin je de regels en oplossingen nog eens rustig na kunt lezen.

Explained – Vloggen

Download (1,11 MB)

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…
Lees meer
AI Act |

De AI Act treedt binnenkort in werking: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Op vrijdag 12 juli is de officiële versie van de AI Act gepubliceerd! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak is, is een verordening opgesteld door de Europese…