Spring naar content

Het akkoord volgt vrij vlot op het akkoord dat in maart was bereikt over de Digital Markets Act (DMA, regels voor Gatekeepers), die samen met de DSA onderdeel uitmaakt van de Digital Services Act package. Beide akkoorden zijn daarmee het resultaat van een ambitieus plan vanuit de Europese Unie om een veiligere online omgeving voor gebruikers en een level playing field voor bedrijven te creëren. De DSA zal uiteindelijk de e-Commerce richtlijn gaan vervangen, die al sinds het jaar 2000 (!) overeind staat in Europa.

Geen algeheel verbod op gericht adverteren

Het is goed om te benoemen dat het nu gaat om een politiek akkoord. Dat wil zeggen dat er aan de definitieve tekst nog kleine ‘tweaks’ worden gedaan en dat er formeel nog moet worden gestemd, maar dit gaat om de laatste formaliteiten. Voor de data-drivenmarketingsector is in elk geval van belang dat er geen verbod op gericht adverteren komt. Wel wordt adverteren gericht op kinderen of op basis van bepaalde bijzondere persoonsgegevens aan banden gelegd. Ook zet de wet actief in op transparantie, onder andere over algoritmes. Zodra de wettekst definitief is, zetten we uitgebreid uiteen wat precies de impact is voor jou als DDMA-lid. Hieronder vind je alvast meer informatie vanuit Europa:

Ben je DDMA-lid en heb je een vraag over de Digital Services Act? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl.

Romar van der Leij

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Legal Member Meetup (5-2022)

Dinsdag 10 mei komen juristen en compliance managers van onze leden virtueel bij elkaar om te discussiëren over aankomende wetgeving.
Lees meer
Legal |

Voorstel Digital Services Act goedgekeurd, zonder algeheel verbod op gerichte reclame

Het Europees Parlement heeft een aangepaste versie van het voorstel voor de Digital Services Act (DSA) goedgekeurd. De belangrijkste wijzigingen zijn verlichting van lasten voor micro- en kleine ondernemingen, meer…
Lees meer
Digital Marketing Transformation |

Wat betekenen de Digital Services Act & de Digital Markets Acts voor data & marketing?

In december 2020 kwam de Europese Commissie met een nieuw voorstel voor een pakket aan regels die van invloed gaan zijn op digitale diensten. Dit pakket, bestaande uit de Digital…