Het akkoord volgt vrij vlot op het akkoord dat in maart was bereikt over de Digital Markets Act (DMA, regels voor Gatekeepers), die samen met de DSA onderdeel uitmaakt van de Digital Services Act package. Beide akkoorden zijn daarmee het resultaat van een ambitieus plan vanuit de Europese Unie om een veiligere online omgeving voor gebruikers en een level playing field voor bedrijven te creëren. De DSA zal uiteindelijk de e-Commerce richtlijn gaan vervangen, die al sinds het jaar 2000 (!) overeind staat in Europa.
Geen algeheel verbod op gericht adverteren
Het is goed om te benoemen dat het nu gaat om een politiek akkoord. Dat wil zeggen dat er aan de definitieve tekst nog kleine ‘tweaks’ worden gedaan en dat er formeel nog moet worden gestemd, maar dit gaat om de laatste formaliteiten. Voor de data-drivenmarketingsector is in elk geval van belang dat er geen verbod op gericht adverteren komt. Wel wordt adverteren gericht op kinderen of op basis van bepaalde bijzondere persoonsgegevens aan banden gelegd. Ook zet de wet actief in op transparantie, onder andere over algoritmes. Zodra de wettekst definitief is, zetten we uitgebreid uiteen wat precies de impact is voor jou als DDMA-lid. Hieronder vind je alvast meer informatie vanuit Europa:
- The Digital Services Act: ensuring a safe and accountable online environment
- Digital Services Act: Commission welcomes political agreement on rules ensuring a safe and accountable online environment
Ben je DDMA-lid en heb je een vraag over de Digital Services Act? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl.