Datatilsynet is bovendien de eerste Europese toezichthouder die ingaat op Google Analytics 4. De autoriteit geeft aan te hebben begrepen dat GA4 functionaliteiten biedt om minder data te verwerken, maar ziet nog steeds persoonsgegevens verwerkt worden met de nieuwe variant. Net als bij Universal Analytics wordt er namelijk een unique identifier verwerkt die het (in theorie) mogelijk maakt om een individu te herkennen (ook wel ‘singling out’ genoemd). Deze brede interpretatie van het begrip persoonsgegevens wordt volgens de toezichthouder al langere tijd aangehouden in Europa. In het artikel Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS? – DDMA ging ik eerder al in op de nieuwste analysetool van Google.
Meer informatie
- Bekijk hier alle antwoorden (in het Engels) van de Deense toezichthouder: Google Analytics (datatilsynet.dk)
- Op onze dossierpagina over Google Analytics vind je alle informatie over de juridische problematiek rondom Google Analytics
Ook interessant

Lees meer
Conversion Rate Optimisation
|
Emerce en DDMA in partnerschap op kennisdomein online conversie en analytics
Emerce en DDMA gaan samenwerken op het gebied van kennisdeling in het domein van online conversie en analytics.

Lees meer
AVG
|
Nieuw oordeel Deense toezichthouder over e-mail pixels
In een onlangs gepubliceerd besluit heeft de Deense toezichthouder (Datatilsynet) een oordeel geveld over het gebruik van e-mail pixels in nieuwsbrieven door een Deens groeifonds. Volgens de toezichthouder heeft het…

Lees meer
Artificial Intelligence
|
2023’s biggest trends in data-driven marketing according to the DDMA committees
What developments will significantly change the work of marketers, lawyers and data specialists in 2023? What innovations can’t be missed? What kind of investments are necessary during economic slowdowns? As…