Spring naar content

Datatilsynet is bovendien de eerste Europese toezichthouder die ingaat op Google Analytics 4. De autoriteit geeft aan te hebben begrepen dat GA4 functionaliteiten biedt om minder data te verwerken, maar ziet nog steeds persoonsgegevens verwerkt worden met de nieuwe variant. Net als bij Universal Analytics wordt er namelijk een unique identifier verwerkt die het (in theorie) mogelijk maakt om een individu te herkennen (ook wel ‘singling out’ genoemd). Deze brede interpretatie van het begrip persoonsgegevens wordt volgens de toezichthouder al langere tijd aangehouden in Europa. In het artikel Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS? – DDMA ging ik eerder al in op de nieuwste analysetool van Google.

Meer informatie

Romar van der Leij

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Dit is de nieuwe DDMA Commissie Digital Analytics

Onlangs organiseerden wij de allereerste DDMA Digital Analytics Summit. Een daverend succes, dat we nooit hadden kunnen bereiken zonder onze nieuwe Commissie Digital Analytics: Martijn van Vreeden (voorzitter), Freelance Digital…
Lees meer
AVG |

Privacy Shield 2.0: President Biden ondertekent decreet ter bescherming persoonsgegevens EU-burgers 

Het dossier rondom doorgifte van persoonsgegevens naar landen buiten de Europese Unie (EU) krijgt weer een nieuw hoofdstuk. De Amerikaanse president Biden heeft op 7 oktober een presidentieel decreet (of…
Lees meer
Digital Analytics |

The Shift in Online Data Collection

Our view on data and its governance has shifted over the recent years, and it is different from what we were used to, with privacy being the main driver of…