Datatilsynet is bovendien de eerste Europese toezichthouder die ingaat op Google Analytics 4. De autoriteit geeft aan te hebben begrepen dat GA4 functionaliteiten biedt om minder data te verwerken, maar ziet nog steeds persoonsgegevens verwerkt worden met de nieuwe variant. Net als bij Universal Analytics wordt er namelijk een unique identifier verwerkt die het (in theorie) mogelijk maakt om een individu te herkennen (ook wel ‘singling out’ genoemd). Deze brede interpretatie van het begrip persoonsgegevens wordt volgens de toezichthouder al langere tijd aangehouden in Europa. In het artikel Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS? – DDMA ging ik eerder al in op de nieuwste analysetool van Google.
Meer informatie
- Bekijk hier alle antwoorden (in het Engels) van de Deense toezichthouder: Google Analytics (datatilsynet.dk)
- Op onze dossierpagina over Google Analytics vind je alle informatie over de juridische problematiek rondom Google Analytics
Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics
|
Interview Matteo Zambon: Is sGTM geschikt voor elke organisatie?
In dit interview spreken we met ware pionier op het gebied van digital analytics. Matteo Zambon. Een analytics-expert die het Italiaanse landschap van Google Tag Manager (GTM) en Google Analytics…

Lees meer
Digital Analytics
|
Tim Wilson (Analytics Power Hour): ‘We moeten comfortabel worden met de probabilistische aard van analytics.’
Tim Wilson is een analytics consultant met meer dan twee decennia aan ervaring. Fijn voor ons dat hij gaat spreken op de DDMA Digital Analytics Summit op 12 oktober. We…

Lees meer
Cookies
|
Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld (alleen voor leden)
Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie…