Datatilsynet is bovendien de eerste Europese toezichthouder die ingaat op Google Analytics 4. De autoriteit geeft aan te hebben begrepen dat GA4 functionaliteiten biedt om minder data te verwerken, maar ziet nog steeds persoonsgegevens verwerkt worden met de nieuwe variant. Net als bij Universal Analytics wordt er namelijk een unique identifier verwerkt die het (in theorie) mogelijk maakt om een individu te herkennen (ook wel ‘singling out’ genoemd). Deze brede interpretatie van het begrip persoonsgegevens wordt volgens de toezichthouder al langere tijd aangehouden in Europa. In het artikel Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS? – DDMA ging ik eerder al in op de nieuwste analysetool van Google.
Meer informatie
- Bekijk hier alle antwoorden (in het Engels) van de Deense toezichthouder: Google Analytics (datatilsynet.dk)
- Op onze dossierpagina over Google Analytics vind je alle informatie over de juridische problematiek rondom Google Analytics
Ook interessant
Lees meer
DDMA
|
Vacature: Commissielid DDMA | Commissie Digital Analytics Vacature (op vrijwilligersbasis)
Ben jij expert op het gebied van Digital Analytics en wil je meewerken aan de toekomst van dit marketing vakgebied in Nederland? Dan is een rol binnen deze DDMA Commissie…
Lees meer
Digital Analytics
|
From Decoration to Direction: Why Analytics Only Matters When It Drives Action
We often talk about data as a source of truth, a strategic asset, or the new oil. But according to Rasmussen, that narrative misses the point. “The biggest myth in…
Lees meer
Cookies
|
Data with Purpose: Why First-Party Data Is Crucial for NGOs
In a data-driven world, NGOs face a different reality than commercial organisations. Instead of selling products or services, they build communities, foster trust, and strive for long-term social impact. But…