Datatilsynet is bovendien de eerste Europese toezichthouder die ingaat op Google Analytics 4. De autoriteit geeft aan te hebben begrepen dat GA4 functionaliteiten biedt om minder data te verwerken, maar ziet nog steeds persoonsgegevens verwerkt worden met de nieuwe variant. Net als bij Universal Analytics wordt er namelijk een unique identifier verwerkt die het (in theorie) mogelijk maakt om een individu te herkennen (ook wel ‘singling out’ genoemd). Deze brede interpretatie van het begrip persoonsgegevens wordt volgens de toezichthouder al langere tijd aangehouden in Europa. In het artikel Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS? – DDMA ging ik eerder al in op de nieuwste analysetool van Google.
Meer informatie
- Bekijk hier alle antwoorden (in het Engels) van de Deense toezichthouder: Google Analytics (datatilsynet.dk)
- Op onze dossierpagina over Google Analytics vind je alle informatie over de juridische problematiek rondom Google Analytics
Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics
|
Challenging the Feasibility of Digital Agency; A Bygone Era of Online Privacy or Stepping Stone to a New Understanding?
Artificial Intelligence, or more commonly known as AI, we can all admit that it would be virtually impossible not to have heard these two words, or letters, used in conjunction…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
|
DDMO 2025: Hoe de adolescentie voorbij? Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing
Marketeers willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit. Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand…

Lees meer
Digital Analytics
|
Turning data into action: why dashboards aren’t enough
Organizations today pour huge investments into data. They build data warehouses and BI dashboards, calculate customer lifetime value (CLV), even develop MROI (Marketing ROI) models. Yet strangely, many never translate…