Spring naar content

Tot 1 april was online gokken in Nederland verboden. Dit omdat er geen controle mogelijk was op de eerlijkheid van het spel, de detectie van kansspelverslaving en op deelname van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. De Kansspelautoriteit (Ksa) had onvoldoende middelen om illegaal online kansspelaanbod effectief aan te kunnen pakken. De Wet Kansspelen op afstand geeft de autoriteit meer bevoegdheden. Alleen voor sportwedstrijden en paardenraces bestond een uitzondering, van beide vormen mocht de Ksa één vergunning verstrekken. Daarom mochten Toto en Runnerz wel al eerder weddenschappen online aanbieden en reclame maken voor hun online kansspelen.  

Vanaf 1 april 2021 mogen alle organisaties die dit willen een aanvraag voor een vergunning indienen.  Hierop is geen limiet meer. Wel worden er uiteraard voorwaarden gesteld aan het krijgen van een vergunning.  

Reclame en marketing voor online kansspelen 

De reclameregels voor online casino’s in de Wet op kansspelen zijn als volgt: 

  • Reclame voor online kansspelen wordt op radio en tv niet uitgezonden tussen 6:00 en 21:00 uur. 
  • De reclame mag niet gericht zijn op personen tussen de 18 en 24 jaar. 
  • Er mag voor de reclame geen gebruik gemaakt worden van persoonsgegevens die zijn verzameld toen iemand aan een ander kansspel meedeed (geen retargeting) 
  • Er mag in de reclame geen gebruik worden gemaakt van actieve beroepssporters, aanbieders van kansspelen mogen nog wel beroepssporters sponsoren. 
  • Rolmodellen in de reclame mogen niet jonger zijn dan 25 jaar. 
  • Rolmodellen in de reclame mogen geen substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen. Het is aan de aanbieder van het kansspel zelf om te onderzoeken onder welke doelgroep het rolmodel bereik heeft voordat zij met het rolmodel in zee gaan. 
  • De reclame moet vooraf worden afgestemd op de gemaakte risicoanalyse en het gevoerde verslavingspreventiebeleid van de aanbieder. 
  • Informatie over grenzen van speelgedrag of andere uitingen over verslavingspreventie mag niet worden gecombineerd met reclame. 
  • Op de eigen website mag geen andere reclame worden aangeboden dan voor de kansspelen waarvoor een vergunning van de Ksa is gekregen 

Online casino’s ook verantwoordelijk voor affiliates 

Ook voor affiliates is het vanaf 1 oktober toegestaan reclame te maken voor legale online casino’s. Affiliate marketing is een veelvoorkomend model van marketing in de gokwereld waarbij aanbieders de websites die naar hen linken een vast bedrag per klant betalen, een percentage van de gegenereerde rake, of een combinatie daarvan. 

Er komt hierbij ook een vorm van ketenverantwoordelijkheid in de wet te staan: online casino’s worden verantwoordelijk voor alle affiliates die hen promoten. De Ksa kan een onderzoek starten als het online casino een fout maakt, maar ook als een affiliate in naam van het casino een fout maakt. Affiliates hebben zelf geen vergunning nodig om reclame te maken. Dit kan casino’s eventueel laten twijfelen om in zee te gaan met affiliates.  

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de Wet Koa? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl 

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?

Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder…
Lees meer
AI Act |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike…
Lees meer
AI Act |

AI & Auteursrecht: prompts, input en output – wie heeft de rechten?

“Schrijf een LinkedIn-post alsof een B2B-copywriter het heeft geschreven voor managers van middelgrote bedrijven over onze nieuwe dienst” – deze prompt behoort volgens ChatGPT tot de meest gebruikte prompts door…