Spring naar content

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken. Dit blijkt uit de nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’.

De paper is het resultaat van de samenwerking van vier search bureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google.

De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Diana Janssen, directeur van DDMA: “Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer. Automation is zeker een deel van de oplossing. Automation stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing. Deze whitepaper is daar een mooi voorbeeld van”.

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: “Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search bestedingen zien van 20%! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.

In samenwerking met het IAB en DDMA is op 12 april 2018 een Afternoon Update georganiseerd om dieper in te gaan op het onderwerp. Naast een toelichting op de white paper, zijn een aantal praktijkcases gepresenteerd. Wil je op de hoogte blijven van publicaties en events over search? Meld je dan via deze link aan voor de DDMA nieuwsbrief.

De volledige white paper is hieronder te downloaden.

Search automation in the Netherlands 2018

Download (880,89 KB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Marketing als motor van een duurzame revolutie

De klimaatcrisis raakt ons allemaal. Als marketeers bevinden we ons op een unieke positie om het verschil te maken. Maar hoe doe je dat? En wat vraagt het van jou…
Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
Creative |

Vacature: lid Commissie Creative (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de creatieve hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…