Spring naar content

In de coalitie nemen de volgen partijen deel: PostNL, KPN, Betaalvereniging Nederland, DDMA, Thuiswinkel.org, VNO-NCW, MKB-Nederland, Stichting Zeker-Online, Dutch Datacenter Association, Stichting DINL, XS4ALL, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Rijks-CIO), Fraudehelpdesk, Nederland ICT en de Belastingdienst. De deelnemers aan de ‘Veilige E-Mail Coalitie’ gaan binnen hun organisaties aan de slag met het invoeren van maatregelen voor het beveiligen van e-mailverkeer. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van gezamenlijk vastgestelde standaarden. Op die manier kan zowel phishing als het afluisteren van e-mail worden tegengegaan. Daarnaast gaan zij het gebruik van e-mailbeveiliging verder versnellen door onderlinge kennisdeling en promotie. De betrokken partijen nodigen andere bedrijven en overheden uit om zich aan te sluiten en gebruik te maken van de kennis binnen de coalitie. Marcel Krom, CIO bij PostNL: “We zijn zelf vergevorderd met de implementatie van de moderne e-mailbeveiligingsstandaarden. Maar we realiseren ons dat alle partijen in het mail-ecosysteem mee moeten doen om het echt te laten werken. Daarom sluiten we graag aan bij de coalitie.”

Monique Rutten, die als adjunct-directeur namens DDMA aanwezig was om haar handtekening te zetten, vult aan: “Wij zijn blij met initiatieven die de marketingsector naar een hoger plan tillen. In 2015 hebben wij een vergelijkbaar project afgerond; een kwaliteitsconvenant en technische richtlijnen in samenwerking met de grote E-mail Service Providers (ESP’s) in de markt, die een belangrijke schakel vormen in de beveiliging van e-mailverkeer. Ook dit jaar staat E-mailbeveiliging hoog op de agenda van onze commissie E-mail waarin zowel ESP’s, bureaus en adverteerders die op grote schaal e-mailen zijn vertegenwoordigd. Het tekenen van deze intentieverklaring is dus een logische stap voor onze brancheorganisatie.”

E-mail populair maar ook kwetsbaar

E-mail is een zeer veel gebruikt communicatiemiddel. Miljoenen Nederlanders verzenden en ontvangen dagelijks samen tientallen miljoenen e-mailberichten. Onveilige e-mail zorgt helaas dagelijks voor misbruik en schade. Gelukkig kan e-mail veiliger. Daarvoor is het wel belangrijk dat verzenders en ontvangers in de gehele keten moderne beveiligingsmaatregelen en daarbij behorende standaarden toepassen. Steeds meer partijen doen dat al. De standaarden waar de ‘Veilige E-mail Coalitie’ voor staat, zorgen ervoor dat internetcriminelen niet zomaar uit naam van andermans e-mailadres phishingmails kunnen versturen. Daarnaast helpen ze om het afluisteren van bedrijfs- en privacy-gevoelige informatie in e-mails te voorkomen. Door het open karakter van deze standaarden zijn die voor alle organisaties beschikbaar. DDMA en het Nationaal Cyber Security Centrum stelden eerder al richtlijnen op voor het opstellen van een goede bulkmail, om te voorkomen dat deze gezien wordt als phishingmail.

Het initiatief is tot stand gekomen onder regie van Ministerie van Economische Zaken en Forum Standaardisatie. Daarnaast is Platform Internetstandaarden (Internet.nl), een samenwerkingsverband van de Nederlandse internetcommunity en overheid, betrokken.

Wil je meer weten over deze intentieverklaring of het technische convenant dat wij in 2015 opstelden met de ESP’s? Neem dan contact op met Judit Peters. Zij is onze programmamanager en begeleidt alle commissies, waaronder dus ook de commissie E-mail.

Technologie loopt vaak vooruit op wetgeving. Daarmee is het voor organisaties niet altijd even duidelijk wat wel en niet mag bij de toepassing van nieuwe (marketing) technologieën. Als brancheorganisatie willen we die onduidelijkheid graag wegnemen en daarom stellen we regelmatig kaders en juridische richtlijnen op, bijvoorbeeld voor het gebruik van WhatsApp en binnenkort ook voor Beacons. Wil je daar meer over weten? Stuur dan een mailtje naar Sanne Mulder of Matthias de Bruyne, onze legal counsels. Je kunt ze ook bellen op: 020 4528413.

Intentieverklaring Veilige E-mail Coalitie

Download (367 KB)

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
DDMA |

Certified by influencerregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector

Influencer marketing is inmiddels een volwassen en volwaardig kanaal binnen de reclamewereld. Maar naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook uitdagingen met zich…
Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…