Spring naar content

Diana Janssen, directeur van DDMA, branchevereniging voor data en marketing: “Het is enorm positief dat steeds meer Nederlanders op de hoogte zijn van de privacywetgeving en de rechten die zij daaraan ontlenen. Dit zorgt ervoor dat zij goed geïnformeerde keuzes kunnen maken over het delen van hun persoonlijke gegevens. Bedrijven en organisaties kunnen op hun beurt nog stappen maken, onder meer door transparant te zijn over waar gegevens voor gebruikt worden en welke voordelen dit oplevert voor de consument. Op die manier bouwen we aan een duurzame data-economie, waarin verantwoord datagebruik de norm is én de volledige potentie van data benut wordt.”

Andere belangrijke uitkomsten zijn (zie ook de infographic onderaan dit bericht):

Zorgen over privacy, maar ook begrip voor databehoefte

Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over zijn of haar online privacy, al is dit percentage wel gedaald van 65% in de Privacy Monitor 2018 naar 58% in 2019. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de data-behoefte van bedrijven en organisaties: zij snappen dat organisaties informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten. 61% geeft daarnaast aan tevreden te zijn met de hoeveelheid gegevens die hij of zij op dit moment deelt met organisaties.

Balans tussen bedrijfsbelang en wensen van consument kan beter

Ondanks dit begrip zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29% van de ondervraagden heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt maar liefst 90% van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan de consument.

Ondanks AVG ervaart men toch een gebrek aan controle over eigen gegevens

Een ruime meerderheid van de ondervraagden (88%) wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat zij niet kunnen voorkomen dat bedrijven hun gegevens delen met derden of informatie over hen verzamelen. Volgens de AVG hebben mensen dit recht echter wel degelijk.

Transparantie over datagebruik essentieel

De AVG verplicht organisaties om transparant te zijn over hoe gegevens worden gebruikt en hier in begrijpelijke taal over te communiceren. Bijna alle ondervraagden vinden het erg belangrijk dat bedrijven zich hieraan houden (94% vindt transparantie belangrijk, 93% begrijpelijke taal). Ze verwachten zelfs dat organisaties verder gaan dan deze wettelijke verplichtingen. Ze vinden dat de voordelen van de gegevensverstrekking duidelijker gemaakt moet worden en willen flexibeler kunnen bepalen welke gegevens zij wel of niet delen.

Vertrouwen in organisatie is belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen

Bij het bepalen of ze gegevens willen delen is vertrouwen voor Nederlanders veruit de belangrijkste voorwaarde. 37% van de ondervraagden noemt dit als allerbelangrijkste motief en bij 52% staat het in de top drie. Artsen krijgen het meeste vertrouwen bij het gebruiken van persoonlijke gegevens (89%), maar ook banken (54%) en overheidsinstanties (53%) worden door een meerderheid van de ondervraagden vertrouwd.

Bekijk hier de volledige DDMA Privacy Monitor 2019.

DDMA Privacy Monitor 2019

Download (4,06 MB)

DDMA Privacy Monitor 2019 (English version)

Download (4,06 MB)

DDMA Infographic Privacy Monitor 2019

Download (335,79 KB)

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten…
Lees meer
AVG |

Hof zet AP na 5 jaar op zijn plek: belang van KNLTB kan wél gerechtvaardigd zijn

Na vijf jaar heeft het Europese Hof van Justitie (Hof) eindelijk duidelijkheid gebracht: gerechtvaardigde belangen kunnen ook commercieel zijn onder de AVG. Deze uitspraak is een grote tegenslag voor de…
Lees meer
Data-ethiek |

Duurzaamheidsclaims in marketing: wat mag en wanneer is sprake van misleiding?

Niemand kan er meer omheen: consumenten kiezen steeds bewuster voor merken met een duurzame impact. Sterker nog, dit wordt vanuit de overheid via campagnes en wetgeving gestimuleerd. Als bedrijf is…