Spring naar content

Aanleiding

De DDMA Commissie Voice is drie jaar geleden opgericht vanuit de verwachting dat het kanaal voice een van de belangrijkste kanalen binnen de marketingmix zou worden. Bekende tech-aanbieders als Google en Amazon lanceerden hun eigen voice-assistenten en beloofden veel voor het klantcontact via spraak. Drie jaar verder zien we dat voice het startpunt is geweest van een bredere ontwikkeling. De ontwikkelingen rondom voice hebben voor een groot deel namelijk plaatsgevonden op het gebied van klantenservice en geautomatiseerde communicatie. Daarmee heeft voice een enorme boost gegeven aan nieuw opkomend marketingdomein met veel kansen: Conversational AI. Met de herpositionering van de Commissie zorgt DDMA voor doorlopende kennisdeling over deze techniek en de kansen die het kan bieden voor makkelijk, schaalbaar en geautomatiseerd klantcontact, waaronder dus ook voice, maar ook andere kanalen, zoals chatbots.

Pijlers en doelen

DDMA ziet Conversational AI als een kansrijke innovatie voor organisaties om klanten, leden of donateurs zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Het is als consument namelijk steeds moeilijker om in persoonlijk contact te komen met organisaties. Customer service blijft nog steeds een cruciaal onderdeel van marketing en Conversational AI is een techniek waarmee geautomatiseerd klantcontact op een makkelijke en schaalbare manier kan worden uitgevoerd. DDMA vindt het belangrijk dat we de ontwikkelingen rondom de techniek op de voet volgen om leden goed te kunnen informeren en adviseren. De commissie draagt hieraan bij door middel van kennisdeling en het bieden van inspiratie.

Samenstelling commissie

De commissie is een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. De commissieleden die oorspronkelijk in de DDMA Commissie Voice zaten blijven actief binnen de nieuwe Commissie Conversational AI. De Commissie bestaat nu uit: Voorzitter Marike van de Klomp (ABN AMRO), Menno Zevenbergen (Greenhouse), Carla Verwijmeren (Y.Digital), Lee Boonstra (Google), Anja de Castro (Efteling & ANWB), Chris den Arend (Rabobank) en Niels de Jong (TAMBR). Recent aangesloten bij de Commissie is Robin Hogenkamp (VodafoneZiggo).

Er is nog plek voor meer commissieleden. Geïnteresseerd? Meld je dan bij Lieke Wesselius via liekewesselius@ddma.nl.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
Conversational AI |

De DDMA Commissies Conversational AI en CRO krijgen versterking

De DDMA Commissies Conversational AI en CRO krijgen versterking met maar liefst 3 leden. Robin Hogenkamp, Senior Business Consultant CX bij VodafoneZiggo, Robin Sellaiyah, Optimization Lead bij Philips, en Martijn…
Lees meer
Conversational AI |

DDMA Commissie Voice verder als Commissie Conversational AI

De DDMA Commissie Voice gaat onder een nieuwe naam verder: de DDMA Commissie Conversational AI. De Commissie zet zich in om de kansen van Conversational AI voor geautomatiseerd klantcontact bloot…
Lees meer
Conversational AI |

Houvast bij het navigeren door het Voice- en Conversational AI-landschap

Voice en conversational AI hebben na hun intrede in het marketingdomein toepassingen gevonden in eindeloos veel disciplines en sectoren. Zeker als nieuwkomer kan het navigeren door het voice- en conversational…