Spring naar content

Aanleiding

De DDMA Commissie Voice is drie jaar geleden opgericht vanuit de verwachting dat het kanaal voice een van de belangrijkste kanalen binnen de marketingmix zou worden. Bekende tech-aanbieders als Google en Amazon lanceerden hun eigen voice-assistenten en beloofden veel voor het klantcontact via spraak. Drie jaar verder zien we dat voice het startpunt is geweest van een bredere ontwikkeling. De ontwikkelingen rondom voice hebben voor een groot deel namelijk plaatsgevonden op het gebied van klantenservice en geautomatiseerde communicatie. Daarmee heeft voice een enorme boost gegeven aan nieuw opkomend marketingdomein met veel kansen: Conversational AI. Met de herpositionering van de Commissie zorgt DDMA voor doorlopende kennisdeling over deze techniek en de kansen die het kan bieden voor makkelijk, schaalbaar en geautomatiseerd klantcontact, waaronder dus ook voice, maar ook andere kanalen, zoals chatbots.

Pijlers en doelen

DDMA ziet Conversational AI als een kansrijke innovatie voor organisaties om klanten, leden of donateurs zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Het is als consument namelijk steeds moeilijker om in persoonlijk contact te komen met organisaties. Customer service blijft nog steeds een cruciaal onderdeel van marketing en Conversational AI is een techniek waarmee geautomatiseerd klantcontact op een makkelijke en schaalbare manier kan worden uitgevoerd. DDMA vindt het belangrijk dat we de ontwikkelingen rondom de techniek op de voet volgen om leden goed te kunnen informeren en adviseren. De commissie draagt hieraan bij door middel van kennisdeling en het bieden van inspiratie.

Samenstelling commissie

De commissie is een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. De commissieleden die oorspronkelijk in de DDMA Commissie Voice zaten blijven actief binnen de nieuwe Commissie Conversational AI. De Commissie bestaat nu uit: Voorzitter Marike van de Klomp (ABN AMRO), Menno Zevenbergen (Greenhouse), Carla Verwijmeren (Y.Digital), Lee Boonstra (Google), Anja de Castro (Efteling & ANWB), Chris den Arend (Rabobank) en Niels de Jong (TAMBR). Recent aangesloten bij de Commissie is Robin Hogenkamp (VodafoneZiggo).

Er is nog plek voor meer commissieleden. Geïnteresseerd? Meld je dan bij Lieke Wesselius via liekewesselius@ddma.nl.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

De AI Act is van kracht: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Vanaf 1 augustus 2024 is de AI Act in werking getreden! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak was, is een verordening opgesteld door de Europese Unie om…
Lees meer
AI Act |

Het organiseren van AI: hoe kom je uit de speelfase? – de belangrijkste inzichten uit het eerste DDMA Decision Makers Breakfast van 2024 

AI is in razend tempo gehele bedrijfsprocessen aan het herdefiniëren. De sleutel tot het écht waardevol inzetten van AI-technologie zit hem in je implementatie-aanpak. Veel organisaties verkennen de mogelijkheden van…
Lees meer
Conversational AI |

Mastering WhatsApp marketing automation: Tips and tricks

As marketers, we’re familiar with the classic marketing channels. Email, PPC, SEO, social media, even SMS. But, what about WhatsApp…? WhatsApp isn’t just a personal messaging app, it also boasts marketing…