Spring naar content

De Reclame Code Social Media is in 2014 geïnitieerd door DDMA en in mei van dit jaar geüpdatet en uitgebreid met het sterk gegroeide vakgebied influencer marketing. In de lokale influencermarkt gaan er jaarlijks miljoenen euro’s om. In de in mei 2019 aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merken als influencers weten hoe zij samen reclame kunnen maken op een transparante en betrouwbare manier.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders wanneer er sprake is van het bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product. Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.

Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code: “Wereldwijd groeit het gebruik van influencers als marketinginstrument en ook in Nederland zien wij deze trend de laatste jaren doorzetten. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vertrouwen in het medium internet daalt. Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken. Samen met influencers en adverteerders willen wij middels onze #Ad-campagne adverteerders en influencers oproepen om open te zijn over wanneer ze reclame maken op sociale media. Dat is goed voor alle betrokkenen: het merk, de influencer én de consument.”

Heleen Crielaard, Hoofd Marketing retail bij Rabobank en voorzitter van de bvA Taskforce Influencer Marketing: “Adverteerders moeten altijd zorgvuldig omgaan met het vertrouwen van de consument en transparant zijn in alles wat ze doen. In haar huidige vorm bestaat Influencer Marketing pas een paar jaar en bij dit soort nieuwe ontwikkelingen zie je dat het altijd even duurt voordat de regels goed worden nageleefd. Daarom juichen wij dit campagne-initiatief toe. Aan ons als sector de taak om ervoor te zorgen dat iedereen de regels daadwerkelijk gaat naleven, waarbij wij als adverteerders daar zeker ook verantwoordelijkheid voor nemen.”

Rianne Meijer, vlogger en influencer: “Ik vind het erg belangrijk om eerlijk tegen mijn volgers te zijn over gesponsorde content. Daar krijg ik altijd goede reacties op en die eerlijkheid zorgt uiteindelijk voor een betere band. Ik denk dat veel influencers nog zoekende zijn naar een goede balans hierin en daarom geloof ik in het nut en de toegevoegde waarde van deze campagne. Hopelijk kunnen we met de hele branche een beter geluid laten horen en langzaamaan een nieuwe norm neerzetten.”

Bekijk hier meer informatie over de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing en de #AD-campagne.

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

Telemarketing alleen nog met toestemming consument

Op 4 juni heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat telemarketing alleen nog toestaat met toestemming. Tijdens de behandeling van de Energiewet is namelijk een voorstel aangenomen dat het…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
E-mail |

Discover the Magic of Interactive Email Marketing

In the rapidly evolving world of digital marketing, brands are constantly competing for consumers’ attention. With hundreds of emails flooding inboxes daily, it’s crucial to stand out and remain relevant.…