Spring naar content

Het deelonderzoek over de ‘digitale detox’, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met branchevereniging DDMA, geeft inzicht in hoe Nederlanders social media ervaren, welke drijfveren en zorgen ze hebben en hoe ze aankijken tegen tijdelijke pauzes van social media.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek

  • Onvermijdelijkheid: Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media niet meer weg te denken, ondanks de nadelen.
  • Generatieverschillen: 2 op de 3 Gen Z’ers (15-28 jaar) ziet social media als onmisbaar en kijkt er automatisch op bij verveling.
  • Mentaal welbevinden: 6 miljoen Nederlanders voelen zich weleens overprikkeld door social media; vooral jongeren ervaren schuldgevoel bij intensief gebruik.
  • Digitale detox: Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben een digitale detox gedaan of plannen dit te doen. De detox levert vooral mentale rust, tijd en aandacht voor het echte leven op.
  • Hulp gewenst: Jongere generaties staan open voor hulp van socialmediaplatforms of adverteerders om meer rust te creëren.
  • Citaten uit en over het onderzoek
  • “Een digitale detox heeft me veel meer focus en rust gebracht,” zegt een van de respondenten. “Ik voel altijd de drang om overal op te reageren – en dat hoeft nu niet meer.”

Download het volledige onderzoek hier.

Nanda Appelman, Market Insights Specialist bij DDMA: “Dit onderzoek laat zien dat overprikkeling en schuldgevoel door overmatig social media-gebruik niet langer een abstract probleem is, maar voor consumenten écht aanleiding vormt tot reflectie en soms zelfs tot actie. Dat sluit naadloos aan op het fenomeen dat wij signaleren in ons eigen onderzoek, de DDMA Barometer 2025: de verwachtingen van consumenten veranderen, juist omdat consumenten zich bewuster worden van hun aandacht. Waardoor de druk op de marketingsector om te investeren in betekenisvolle marketing en kwaliteit groeit.”

Neil van der Veer, directeur bij Newcom: “We zijn verknocht met social media. Miljoenen mensen kijken bij verveling automatisch op social media. Het schuldgevoel en de overprikkeling is vrij hoog met bijna 6 miloen mensen die zich wel eens overprikkeld voelen. Vooral bij de jongere generaties en het bewustzijn is daar ook vrij hoog: zo’n 3 op de 10 Gen-Z’ers heeft ervaring of plannen met een digitale detox. Vanaf 45 jaar en ouder is dat percentage veel kleiner.”

Over het onderzoek

Voor deze tussentijdse meting zijn in juni 2025 1.536 Nederlanders van 15 jaar en ouder online bevraagd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking. Het onderzoek maakt deel uit van het 15-jarig jubileum van het Nationale Social Media Onderzoek, hét jaarlijkse trendrapport over socialmediagebruik in Nederland.

Ook interessant

Lees meer
Social Media |

Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, maar digitale detox wint terrein

Amsterdam, 29 juli 2025 – Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren…
Lees meer
Post |

Post-Case Greenwheels: Direct mail als strategisch instrument voor gerichte klantbenadering

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
AI Act |

AI & Contentcreatie: Transparantie en Aansprakelijkheid bij Online Reclame op Sociale Media

“Deze video is gegenereerd met hulp van AI” – is dit verplicht om te vermelden bij (influencer)content op TikTok of Instagram? Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools: van…