Spring naar content

Het deelonderzoek over de ‘digitale detox’, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met branchevereniging DDMA, geeft inzicht in hoe Nederlanders social media ervaren, welke drijfveren en zorgen ze hebben en hoe ze aankijken tegen tijdelijke pauzes van social media.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek

  • Onvermijdelijkheid: Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media niet meer weg te denken, ondanks de nadelen.
  • Generatieverschillen: 2 op de 3 Gen Z’ers (15-28 jaar) ziet social media als onmisbaar en kijkt er automatisch op bij verveling.
  • Mentaal welbevinden: 6 miljoen Nederlanders voelen zich weleens overprikkeld door social media; vooral jongeren ervaren schuldgevoel bij intensief gebruik.
  • Digitale detox: Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben een digitale detox gedaan of plannen dit te doen. De detox levert vooral mentale rust, tijd en aandacht voor het echte leven op.
  • Hulp gewenst: Jongere generaties staan open voor hulp van socialmediaplatforms of adverteerders om meer rust te creëren.
  • Citaten uit en over het onderzoek
  • “Een digitale detox heeft me veel meer focus en rust gebracht,” zegt een van de respondenten. “Ik voel altijd de drang om overal op te reageren – en dat hoeft nu niet meer.”

Nanda Appelman, Market Insights Specialist bij DDMA: “Dit onderzoek laat zien dat overprikkeling en schuldgevoel door overmatig social media-gebruik niet langer een abstract probleem is, maar voor consumenten écht aanleiding vormt tot reflectie en soms zelfs tot actie. Dat sluit naadloos aan op het fenomeen dat wij signaleren in ons eigen onderzoek, de DDMA Barometer 2025: de verwachtingen van consumenten veranderen, juist omdat consumenten zich bewuster worden van hun aandacht. Waardoor de druk op de marketingsector om te investeren in betekenisvolle marketing en kwaliteit groeit.”

Neil van der Veer, directeur bij Newcom: “We zijn verknocht met social media. Miljoenen mensen kijken bij verveling automatisch op social media. Het schuldgevoel en de overprikkeling is vrij hoog met bijna 6 miloen mensen die zich wel eens overprikkeld voelen. Vooral bij de jongere generaties en het bewustzijn is daar ook vrij hoog: zo’n 3 op de 10 Gen-Z’ers heeft ervaring of plannen met een digitale detox. Vanaf 45 jaar en ouder is dat percentage veel kleiner.”

Over het onderzoek

Voor deze tussentijdse meting zijn in juni 2025 1.536 Nederlanders van 15 jaar en ouder online bevraagd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking. Het onderzoek maakt deel uit van het 15-jarig jubileum van het Nationale Social Media Onderzoek, hét jaarlijkse trendrapport over socialmediagebruik in Nederland.

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMO 2025: Hoe de adolescentie voorbij? Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing

Marketeers willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit. Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand…
Lees meer
DDMA |

DDMA Ledenagenda 2025 Q3 en Q4

Het is alweer september, hét startsein van de DDMA Ledenagenda voor de tweede helft van 2025. Ook dit najaar belooft het weer een inspirerend jaar te worden, boordevol kennis en…
Lees meer
DDMA |

Ticketverkoop Friends of Search 2026 gestart – Early Bird-tickets nu beschikbaar!

Op 12 maart 2026 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 13e editie van Friends of Search in de Kromhouthal in Amsterdam. Vanaf vandaag zijn de early bird-tickets voor het…