Spring naar content

In juni vorig jaar, vlak voor de invoering van de nieuwe Telecommunicatiewet, deed DDMA een oproep aan de ACM om organisaties die de regels al langer structureel overtreden aan te pakken. Het wekt dan ook geen verbazing dat partijen die zich vóór de wetswijziging al niet aan de regels hielden dat nu nog steeds niet doen (bekijk hier de cijfers van Radar). Het is daarom goed nieuws dat de ACM bezig is met een onderzoek naar regelovertredende intermediairs. Handhaving is cruciaal om het aantal ongewenste telefoontjes te verminderen. Dat is goed voor de consument én voor organisaties die zich wel netjes aan de regels houden. DDMA werkt hierin graag samen met de ACM om deze uitwassen te signaleren.

Ook verbeteringen vanuit telemarketingsector

Handhaving vanuit ACM is niet het enige dat het aantal ongewenste telefoontjes omlaag brengt. De telemarketingsector is zelf ook doorlopend bezig met verbeteringen. Zo is ketenverantwoordelijkheid in 2022 een van de speerpunten van de DDMA Commissie Telemarketing. Opdrachtgevers zouden nog meer hun verantwoordelijkheid moeten opeisen, onder meer door altijd in kaart te hebben of een nieuwe klant vanuit een intermediair rechtmatig is binnengekomen. Door recente ontwikkelingen zoals de wetswijziging, de toename van het gebruik van opt-in-data en de groeiende rol van intermediairs kijkt de commissie ook of een herziening van de Code Telemarketing mogelijk is. Het doel van deze wijzigingen is om de kwaliteit van het kanaal verder te verhogen en alleen nog consumenten te bellen die daarvoor toestemming hebben gegeven en in ieder gesprek een prettige ervaring te bieden.

Heb je vragen voor de Commissie Telemarketing? Stuur een mailtje naar info@ddma.nl. Ben je lid van DDMA en heb je een juridische vraag? Mail dan naar legal@ddma.nl.

Ook interessant

Lees meer
Telemarketing |

Eerste Kamer stemt in met verbod op klantrelatie bij telemarketing

Op 10 december heeft de Eerste Kamer ingestemd met een verbod op telemarketing op basis van de klantrelatie. Deze wijzigingen hebben ingrijpende gevolgen voor de telemarketingsector. In dit artikel blikken…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…
Lees meer
Legal |

Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten…