Joris de Bruijne (juryvoorzitter): “De diversiteit van de cases leidde bij het kiezen van de winnaars tot een goede discussie. Uiteindelijk zijn we met de gehele jury tot een weloverwogen keuze van de winnaars gekomen. Het blijft mooi te zien met hoe (jonge) marketeers gegrepen worden door het vak, écht goede e-mail maken met een perfectionistische mentaliteit en hoe de gevestigde organisaties e-mail serieus nemen. De winnaars laten echt zien hoe divers en effectief e-mailmarketing kan zijn!”
Winnaar in de Categorie Email Marketing Automation Excellence: Ancienne Belgique
Ancienne Belgique heeft de stap gemaakt om vaste blokken beschikbaar te maken in een e-mailtemplate met daarin personalisatie en slimmigheden met betrekking tot content over de concertagenda, beeldgebruik en reeds verkochte kaarten. Dit laat volgens de jury zien dat Ancienne Belgique snapt hoe werkprocessen vereenvoudigd kunnen worden voor de marketeers en geheel worden geautomatiseerd. Hierdoor ontstaat er voor de ontvanger een zeer persoonlijke beleving, wordt er meer conversie behaald en is er meer tijd hebben voor verdere optimalisaties.
Ancienne Belgique: “Het was niet evident om ons lange verhaal in 5 minuten vertellen, maar het is gelukt. Onze case is namelijk het resultaat van een traject van een aantal jaar. Daar zijn we heel trots op en dankbaar voor, ook aan onze partner Sparklink en Inventis. We hopen dat we mensen hebben kunnen aansturen om een eigen Ancienne Belgique-account aan te maken en ons een keer komen te bezoeken. Heel gaaf dat we de kans van de jury hebben gekregen om op het podium te staan en uiteindelijk de hoofdprijs te mogen ontvangen.”
Winnaar in de Categorie Outstanding Email: Autogroep Twente
Door gebruik te maken van geavanceerde technologie en data wist Autogroep Twente een zeer gepersonaliseerde e-mail te maken die de ontvanger direct duidelijkheid biedt. Door de huidige auto van de klant te tonen, wordt de herkenbaarheid bij het openen van de e-mail vergroot. Het directe aanbod zorgt voor concrete leads en consistentie binnen de klantreis. Volgens de jury is het concept van begin tot eind goed doordacht, wat resulteert in een uitstekende klantbeleving.
EMAS Young Talent van het jaar: Karin Meinders (Harvest Digital)
De jury bekroonde Karin Meinders tot EMAS Young Talent van het jaar. Alle leden waren onder de indruk van haar aanstekelijke enthousiasme voor het vak. Ze heeft een sterke interesse in de technische en data-aspecten van e-mailmarketing en heeft al aanzienlijke resultaten geboekt.
Karin Meinders, Junior Marketing Technology Consultant bij Harvest Digital:
“Dit was echt een hele toffe ervaring. Allereerst al om te horen dat ik door mijn collega Peter werd voorgedragen. Als je dan hoort dat je tot de laatste drie behoort, is dat al helemaal spannend. Tijdens de jurydag ging het goed, maar tegelijkertijd weet je ook niet wat ze precies willen en hoe het gaat uitpakken. En of het heeft uitgepakt! Enorm leuk om uiteindelijk mijn moment op het podium te kunnen pakken en de hoofdprijs in de wacht te slepen. Zeker als je beseft dat ik pas sinds september aan het werk ben.”
Winnaar Battle of the Agencies: Springbok Agency
Als laatste streden Funnelboost, Netprofiler en Springbok Agency om de titel in de Battle of the Agencies. De drie bureaus ontwikkelden een e-mailcampagne voor Brabantia. De opdracht: een creatieve e-mail om abonnees te bewegen om een print te ontwerpen voor de iconische Brabantia NewIcon pedaalemmer. Springbok Agency scoorde uiteindelijk de beste resultaten en kwam als winnaar uit de bus.
Stan Plandsoen en Rachelle Abbas (Springbok Agency): “Wat het hele proces van de Battle of the Agencies zo leuk maakte, is dat we alle verschillende disciplines van het hele team hebben betrokken. Van design en copy, tot CRM tot development. Ontzettend gaaf dat we nu winnen. Dat maakt de cirkel helemaal rond. Bovendien een enorm compliment dat zowel bij de designvakjury van Brabantia én de klant onze mail als beste uit de bus kwam.”
Eric van der Palen, Director D2C bij Brabantia: “De Battle of the Agencies was voor ons een geheel nieuwe ervaring en daarmee een heel leerzaam traject. Voor we besloten mee te doen hebben we nog aardig wat interne discussie moeten voeren. Je geeft immers je merk uit handen aan drie anonieme bureaus die je belooft de mails uit te sturen die ze voor je maken. Maar we zijn heel blij dat we hebben meegedaan, want alle drie de bureaus hebben uitstekend werk geleverd. Wat betreft de metrics lagen de campagnes zeer dicht bij elkaar, maar uiteindelijk overtrof de mail van Springbok Agency de anderen op bijna alle vlakken. Ik ben dan ook zeer verheugd ze te hebben mogen aankondigen als de winnaar van dit jaar.”
Over de DDMA EMAS Awards
DDMA EMAS Awards worden jaarlijks uitgereikt tijdens de DDMA Email Marketing Automation Summit (EMAS), die dit jaar plaatsvond op 27 juni in Circa in Amsterdam. Het event is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt georganiseerd door de DDMA Commissie E-mail. De Summit wordt mede mogelijk gemaakt door deze sponsoren.