Spring naar content

Daarvoor hebben wij de AI Impact Assessment voor Marketing ontwikkeld, een praktische zelf-audit, voor organisaties om inzicht te krijgen in de risico’s van nieuwe of bestaande AI-systemen. Wat komt hierin voor?

  • AI-geletterdheid van medewerkers
  • Marketingdoelen van AI-toepassingen
  • Regels en richtlijnen die nodig zijn voor verantwoord gebruik
  • Governance
  • Ethiek

De AI Impact Assessment is ontwikkeld als zelfevaluatie voor marketingorganisaties en –afdelingen die (gaan) werken met AI. Door de vragen samen met een interdisciplinair team te bespreken – van marketing tot legal en IT – ontstaat een helder beeld van waar de organisatie staat en welke stappen nodig zijn om AI verantwoord en effectief toe te passen.

Het instrument sluit aan bij bestaande wetgeving, zoals de AI Act en privacywetgeving, en stimuleert organisaties om niet alleen compliant, maar ook bewust te handelen. Het is handig om het bij elk nieuw AI-systeem te gebruiken om risico’s in kaart te brengen en onderbouwde beslissingen te nemen. De uitkomsten helpen te bepalen of een AI-toepassing verantwoord inzetbaar is, of dat aanvullend beleid, trainingen, kennissessies of waarborgen nodig zijn.

We hebben ervoor gekozen om een relatief compacte assessment te maken, zodat het snel en efficiënt ingevuld kan worden. Dit omdat uitgebreidere assessments al bestaan, zoals: de AI Impact Assessment (ASIA) door de Rijksoverheid, de ALTAI Assessment door een EU-expertgroep, de Fundamental Rights Impact Assessment (FRIA), maar ook sectorintiatieven zoals de Microsoft Responsible AI Impact Assessment Guide.

Hulp nodig bij het invullen van de AI Impact Assessment? Bekijk onze artikelen in de kennisbank or stuur een mail naar legal@ddma.nl.

Dit template is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Allisha Hosli

Junior Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
AI Act |

Wat je nu moet regelen voor ads in verkiezingstijd

Toen Meta aankondigde dat het vanaf oktober 2025 geen politieke of ‘issue’-advertenties meer zou toestaan in de EU, was dat geen principedebat, maar een compliancebeslissing. De nieuwe Europese regels voor…
Lees meer
AVG |

Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden

Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van…