Spring naar content

Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt voor een mogelijk verbod, al is het nog afwachten wat de uitkomst van het onderzoek van de Nederlandse toezichthouder gaat zijn. Aangezien Google Analytics de meeste gebruike webanalytics tool ter wereld is, zorgt deze situatie logischerwijs voor veel vragen in de data-driven marketingsector. Daarom hebben we op deze nieuwe dossierpagina over Google Analytics alles wat je moet weten op een rij gezet, inclusief een tijdlijn en veelgestelde vragen.

Van een algeheel verbod op Google Analytics is nog geen sprake, maar in het algemeen ligt datadoorgifte naar de VS duidelijk onder vuur. Deze onzekerheid kan daarom reden zijn om na te gaan of je als organisatie Google Analytics wil blijven gebruiken of dat je wil uitwijken naar een andere (Europese) tool. De Franse toezichthouder (CNIL) heeft een lijst gepubliceerd met 18 alternatieven voor Google Analytics. Dit betekent niet dat deze tools in alle omstandigheden compliant zijn (in Nederland), maar het is een goed overzicht van de opties die je als organisatie zou kunnen overwegen.

De linkjes naar de configuratiehandleidingen zijn in het Frans

  1. AT Internet’s Analytics Suite Delta – versie 30 maart 2021
  2. SmartProfile van Net Solution Partner – versie 21
  3. Wysistat Business – versie 12.1
  4. Piwik PRO Analytics Suite van Piwik PRO – versie 15.2.0
  5. Astra Porta’s Abla Analytics – versie 1.9
  6. BEYABLE’s BEYABLE Analytics – versie 1.0
  7. etracker Analytics (Basic, Pro, Enterprise) – versie 4 augustus 2021
  8. Retency Web Audience Retency – versie 1.0
  9. Nonli’s Nonli – versie 2.0
  10. Contentsquare’s CS Digital – versie 10
  11. Matomo Analytics‘ – versie 4
  12. Wizaly SAS’ Wizaly – versie 12
  13. Compass van Marfeel Solutions – versie 1.0
  14. Web2Roi’s Statshop – versie 1.8
  15. Eulerian van Eulerian Technologies – versie 6
  16. Thank-You Marketing Analytics – versie 2.0
  17. Médiamétrie’s eStat Streaming in JavaScript/TypeScript versies: 7.2.2; Apple: 6.0.0; Android: 6.0.0
  18. Commanders Act’s TrustCommander – TRUST 2.0-versie

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Digital Analytics |

Third-Party Cookies: Where We Are and What’s Next

The digital advertising world is in a stalemate between two opposing forces: the growing demand for user privacy and the need for effective, data-driven advertising. Third-party cookies are caught in…
Lees meer
Digital Analytics |

Look-alike Modeling: A Comprehensive Guide to Customer Acquisition

Effective targeting is essential for maximizing return on analytics and advertising investments. Look-alike modeling, a data-driven approach, can increase ROI by up to 30% by identifying high-value prospects more accurately…
Lees meer
Cookies |

The Challenges and Opportunities of data collection in today’s Digital Era

Being able to track and collect the data you want from your website is no longer a given. The digital landscape has changed so much, not only on a technical…