Spring naar content

Dit artikel is ook verschenen op Adformatie.

1. Ronald Vledder, Ravensburger

Ronald (460.000 volgers op Instagram, 819.000 op YouTube) maakt meteen duidelijk – in beeld met een mooie overlay en via gesproken woord – dat deze video in samenwerking met Ravensburger is gemaakt. Ook vermeldt hij de samenwerking in de tweede regel van de beschrijving en helemaal onderaan nog eens. Hashtag #spon is zowel boven de titel als onderaan de beschrijving te zien. Netjes!

2. Jiami, Simple

Jiami (238.000 volgers op Instagram, 244.000 op YouTube) creëerde in navolging van Nikki Tutorials haar eigen icoontjes voor samenwerkingen. Een leuke creatieve manier om je kijkers duidelijk te maken dat je een product gekregen hebt, of er sprake is van een sponsoring, maar ook om je #nospon-content mee aan te duiden. Dit helpt verwarring voorkomen!

3. Morrog, Samsung

Morrog (Emre, 65.000 volgers op Instagram, 147.000 op YouTube, 122.583 volgers op Twitch) maakt deze mooie post in samenwerking met Samsung ter promotie van Galaxy S21-smartphone. Door de hashtag #ad is meteen duidelijk dat het hier om reclame gaat.

4. Santino Sanchez, Playstation

Santino Sanchez (46.000 volgers op Instagram, 100.000 op YouTube) heeft niet betaald gekregen in geld, maar in middelen. Hij heeft van Sony de nieuwe Playstation 5 gekregen, en dat geeft hij in deze post netjes aan met hashtag #gekregen.

5. Bram Krikke, Topo Chico Hard Seltzer

Influencer Bram Krikke (1 miljoen volgers op Instagram, 285.000 op YouTube) geeft de samenwerking met drankmerk Topo Chico Hard Seltzer op 2 manieren aan: via de hashtag #partner en door bovenaan de post te vermelden dat het een betaald partnerschap is.

6. Joost Bouhof, Zula

Als content creator (Joost Speel Spellen, 354.000 volgers op Instagram, 562.000 op YouTube) én lid van de DDMA Commissie Influencer Marketing geef ik natuurlijk zelf het goede voorbeeld. In deze door IDC/Games gesponsorde video (uit 2018) heb ik de ingebouwde tool van YouTube gebruikt om aan te geven dat het om betaalde content gaat. Ook geef ik in de 4e regel van de beschrijving aan dat de video gesponsord is en vertel ik dit in de video ook nog een keer (op 0:43).

7. Lotje, Koreabox

Lotje (41.000 volgers op Instagram, 54.800 op YouTube) heeft een doos met goodies uit Zuid-Korea gekregen en daar is ze open over. Op YouTube gebruikt ze gelijk bovenaan in de beschrijving de hashtag #spon, waardoor deze ook boven de titel komt te staan. Op 0.31 vermeldt ze het ook verbaal in de video en op Instagram komt #spon nog een keer terug.

8. Lucy Woesthoff

Lucy Woesthoff is schrijver en influencer (67.400 volgers op Instagram) en legt haar volgers haarfijn uit welke hashtags ze in welke situatie gebruikt. Het is goed om je volgers helder te informeren welke vermeldingen jij gebruikt bij samenwerkingen en gekregen producten. Dit voorkomt ook herhaaldelijke vragen en verwarring over of je nu een product uit eigen naam aanprijst of dat er sprake is van een samenwerking.

9. StukTV, Postcode Loterij

De heren van StukTV (1,4 miljoen volgers op Instagram, 2,5 miljoen op YouTube) geven al jaren netjes gesponsorde content aan. De vermelding had wat hoger gekund in de beschrijving, maar de mooie banner aan het begin van de video maakt meteen duidelijk dat het hier om een betaalde samenwerking gaat.

10. Liesbeth Rasker, H&M
Journalist en influencer Liesbeth Rasker (55.500 volgers op Instagram) gaat zelfs nog een stapje verder. Zelfs wanneer er geen samenwerking is tussen haar en H&M, vermeldt ze wel netjes dat ze gebruikt maakt van een affiliate link waar zij een klein beetje aan verdient. Daar bovenop legt ze ook nog eens uit wat een affiliate link precies is. Een voorbeeld als we het over transparante influencers hebben!

Joost Bouhof

Content Creator, Social Media Influencer & Influencer Marketing Specialist

Joost is social influencer en content creator op YouTube en Twitch in gamingen lifestyle; hij bereikt met zijn social media kanalen meer dan 600.000 mensen. Daarnaast is hij co-founder van Fanflock, een marketingagency gericht op het bereiken van Gen-Y en -Z. Sinds 2020 is hij lid van de commissie Influencer Marketing bij DDMA.

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Nieuwe leden voor Commissies Influencer Marketing, Creative & CRO

We mogen weer 3 nieuwe commissieleden verwelkomen. Joey Scheufler, TikTok-expert en CEO bij Prappers bij PRAPPERS, Nadesh Lauwerijssen, CRO Consultant bij ISM eCompany, en Laurens van Stokkum, Campagnemanager bij C2B…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer in 2022 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de DDMA-commissies de grootste…