Spring naar content

Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor wijziging van de Telecommunicatiewet ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel introduceert een opt-in-systeem voor telemarketing. Dit betekent dat personen niet meer voor commerciële redenen gebeld mogen worden tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is gegeven. In het voorstel laat het kabinet het bepalen van de zogenoemde ‘klanttermijn’ – de termijn dat de klantrelatie als basis kan dienen voor telemarketinggesprekken – aan de sector. In de nieuwe Code Telemarketing is al opgenomen dat bedrijven en goede doelen een zorgvuldige berekening moeten maken voor een passende duur van deze termijn.

Het wetsvoorstel komt op een ongelukkig moment nu het economisch verkeer door de coronacrisis grotendeels stil ligt. De telefoon is juist nu van essentieel belang voor bedrijven om nog klanten te bereiken en zichtbaar te blijven. Dit geldt ook voor de goede doelen, nu belangrijke andere wervingskanalen zoals de collecte zijn stop gezet. Gezien de onzekere tijd die de leden van DDMA nu doormaken zien wij graag dat de behandeling van het wetsvoorstel even on hold wordt gezet.

Het wetsvoorstel staat niettemin op een lijst met voorstellen die het kabinet nog voor de zomer in de Tweede Kamer wil behandelen. De Kamer beslist of dit ook gebeurt. 

UPDATE 7 april: inmiddels is bekend geworden dat voor de zomer – in mei – alleen schriftelijke vragen worden ingediend. Pas na de zomer wordt het wetsvoorstel plenair besproken.

Meer weten?
• Lees hier alles over de herziene Code Telemarketing
• Lees hier het Customerfirst-interview met DDMA-directeur Diana Janssen over de Code Telemarketing

Mariet Feenstra

Voormalig Public Affairs bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Telemarketing |

Eerste Kamer stemt in met verbod op klantrelatie bij telemarketing

Op 10 december heeft de Eerste Kamer ingestemd met een verbod op telemarketing op basis van de klantrelatie. Deze wijzigingen hebben ingrijpende gevolgen voor de telemarketingsector. In dit artikel blikken…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…
Lees meer
Legal |

Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten…