Spring naar content

In het huidige debat over privacy lijkt het alsof we steeds vaker toestemming moeten geven. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens geeft in mediaoptredens zelfs meerdere keren aan dat dit juist de bedoeling is van die wet. Bij DDMA vinden we het belangrijk dat er een brede discussie plaatsvindt over privacy. Toestemming is één van de zes rechtsgronden, en soms een geschikte grondslag, maar zeker niet altijd. Wie (net als ik) dagelijks tientallen cookiebanners aanklikt weet dat die toestemmingsvragen niet noodzakelijk leiden tot geïnformeerde keuzes. In dit blog op Frankwatching wil ik graag de discussie openen over de werkelijke waarde van toestemming. Wordt je privacy daadwerkelijk beter beschermd door vaker geconfronteerd te worden met keuzemomenten?

Lees hier het artikel op Frankwatching.nl DDMA Checklist Gerechtvaardigd Belang

Soms ligt de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’ meer voor de hand dan toestemming. Daarvoor moeten zorgvuldige privacyafwegingen gemaakt worden. DDMA heeft voor haar leden een handige checklist. Stuur een e-mail naar DDMA team legal om de checklist toegestuurd te krijgen: legal@ddma.nl.

Op de hoogte blijven van juridisch nieuws? Meld je hier aan voor onze juridische nieuwsbrief.

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Telemarketing: ook opt-in nodig bij bestaande klanten

Per 1 juli 2026 gaat zoals het ernaar uitziet nieuwe wetgeving in die telemarketing gericht op bestaande klanten alleen toestaat bij opt-in. Reden voor de Commissie Telemarketing van de DDMA…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Een nieuwe kijk op marketing: hoe marketeers de wereld kunnen veranderen

De wereld staat voor grote uitdagingen op het gebied van klimaat, en dat raakt ons allemaal. Als marketeers hebben we de unieke kans om bij te dragen aan een duurzamere…
Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA | Commissie Digital Analytics Vacature (op vrijwilligersbasis)

Ben jij expert op het gebied van Digital Analytics en wil je meewerken aan de toekomst van dit marketing vakgebied in Nederland? Dan is een rol binnen deze DDMA Commissie…