Spring naar content

In het huidige debat over privacy lijkt het alsof we steeds vaker toestemming moeten geven. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens geeft in mediaoptredens zelfs meerdere keren aan dat dit juist de bedoeling is van die wet. Bij DDMA vinden we het belangrijk dat er een brede discussie plaatsvindt over privacy. Toestemming is één van de zes rechtsgronden, en soms een geschikte grondslag, maar zeker niet altijd. Wie (net als ik) dagelijks tientallen cookiebanners aanklikt weet dat die toestemmingsvragen niet noodzakelijk leiden tot geïnformeerde keuzes. In dit blog op Frankwatching wil ik graag de discussie openen over de werkelijke waarde van toestemming. Wordt je privacy daadwerkelijk beter beschermd door vaker geconfronteerd te worden met keuzemomenten?

Lees hier het artikel op Frankwatching.nl DDMA Checklist Gerechtvaardigd Belang

Soms ligt de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’ meer voor de hand dan toestemming. Daarvoor moeten zorgvuldige privacyafwegingen gemaakt worden. DDMA heeft voor haar leden een handige checklist. Stuur een e-mail naar DDMA team legal om de checklist toegestuurd te krijgen: legal@ddma.nl.

Op de hoogte blijven van juridisch nieuws? Meld je hier aan voor onze juridische nieuwsbrief.

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Versterking voor de Commissie Fieldmarketing

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft er drie bevlogen professionals bij. Stefan Hartgers (VodafoneZiggo), Dion Hilberink (Artsen zonder Grenzen) en Sander van Eck (PARTOF) combineren een diepe praktijkkennis met een sterke…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Experimentation Hero in Focus: Timo Stegeman – From isolated tests to working in themes

Our next Experimentation Hero in our interview series is Timo Stegeman. Since February, Timo has been working at Heineken as a freelance specialist in Product Discovery and Research. He deliberately…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De grootste legal misvattingen over adverteren op social platformen

Adverteren op platformen zoals Meta en TikTok roept bij veel legal-afdelingen direct alarmbellen op. Terecht, want als marketeer ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, ook als je…