Spring naar content
  1. Er wordt benadrukt dat schenkingen van donateurs gelijkgesteld worden aan verkoop aan klanten.
  2. Anoniem uitbellen wordt verboden, herkenbaar nummer wordt verplicht.
  3. De wetgever heeft de mogelijkheid opgenomen om op later zonder wetswijziging (via AMvB) aanvullende regels te kunnen opstellen over het aanbieden van het recht van verzet/bezwaar en een een maximumtermijn voor de klantrelatie-uitzondering op de opt-in regel. Deze mogelijkheid kan worden gebruikt als de aangescherpte zelfregulering, die DDMA samen met haar achterban aan het opmaken is, niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.
  4. De klantrelatie-uitzondering voor telemarketing gelijk wordt gesteld met e-mail.

Wij zullen deze teksten bespreken met alle stakeholders en t.z.t. onze input leveren op deze consultatie.

Je vindt de consultatie hier: https://lnkd.in/dwFp932

Lees hier de voorgestelde wetstekst: https://lnkd.in/d6tAh-F.

Sara Mosch

Team lead legal & Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
AI Act |

Legal Wrapped: wat bracht 2025? | Wat brengt 2026?

2025 was opnieuw een jaar met flinke juridische beweging op het snijvlak van marketing, data en technologie. In de DDMA-kennisbank stonden onderwerpen van cookies en AI in marketing tot influencers…
Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden in de Commissie Telemarketing

De DDMA Commissie Telemarketing krijgt versterking van drie ervaren krachten: Arjen van Eeuwen (DMCC), Daniel Zwarts (2Contact) en Simone Mercx (Artsen zonder Grenzen). Met hun gezamenlijke focus op kwaliteit, data,…