Spring naar content

Privacy is een mondiaal thema, daarom werd de tweede editie van de Privacy Monitor uitgevoerd in 10 landen: Australië, Argentinië , Canada, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Singapore, Nederland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland draagt DDMA met dit onderzoek, uitgevoerd in november 2017 door Foresight Factory onder ruim 1.047 Nederlanders, bij aan het debat over data en privacy in de samenleving. Vier belangrijke uitkomsten zijn:

  • 65% maakt zich zorgen en 78% zegt meer controle te willen
    De Privacy Monitor toont dat voor 65% van de Nederlanders online privacy een groot punt van zorg is. 78% zegt ook meer controle te willen hebben over de persoonsgegevens die zij met bedrijven delen en hoe deze bewaard worden. Internationaal perspectief: Nederland is het minst bezorgd, de meest bezorgden bevinden zich in de VS (80%) en Spanje (79%) als het om online privacy gaat.
  • Volgens 80% profiteert bedrijfsleven meer van de gegevensuitruil
    De Nederlander is ontevreden over de meerwaarde van de informatie uitruil. 80% vindt dat het bedrijfsleven meer profiteert van de ruil en 57% is ontevreden over wat zij aan diensten terugkrijgen. Wel is meer dan de helft van Nederlanders (53%) bewust dat zij in een data-economie leven waarbij het online delen van persoonlijke informatie een onderdeel is.
  • Vertrouwen en transparantie cruciaal voor toekomst relatie bedrijfsleven en consument
    Voor het slagen van de data-economie is het van belang dat de relatie tussen bedrijfsleven en consument verstevigd wordt. Vertrouwen en transparantie zijn essentiële factoren voor consumenten in de overweging om gegevens met bedrijven te delen. Gevraagd naar een top drie van belangrijkste factoren om persoonlijke gegevens te delen geeft 51% aan dat het vertrouwen in een organisatie het belangrijkste is. 79% vindt het belangrijk dat organisaties transparant zijn over de manier waarop hun gegevens worden verzameld en gebruikt.
  • Opkomst van de Pragmaticus – relatief bezorgd, maar wel bereid gegevens uit te wisselen
    Het onderzoek maakt onderscheid tussen drie typen consumenten, de Scepticus, Pragmaticus en Onbezorgde. In Nederland is de groep Pragmatici (39%) met 5 procentpunt gegroeid ten koste van de Sceptici en de Onbezorgden. Vergeleken met de 9 andere markten kent Nederland het hoogste percentage Onbezorgden (35%) en het laagste percentage Pragmaticus (39%). De Scepticus schommelt in alle landen tussen de 16%-27%, in Nederland is dit 26%.

Volgens Diana Janssen, directeur van DDMA, laat de Privacy Monitor duidelijk zien dat er een belangrijke taak voor het Nederlandse bedrijfsleven is weggelegd: “De consument ziet dat data-uitwisseling onderdeel is van de moderne economie, maar heeft nog niet het gevoel hier zelf voldoende van te profiteren. Balans tussen de consument en bedrijfsleven is cruciaal voor een gezonde data-economie. Daar is voor organisaties nog werk aan de winkel. Wij zijn blij dat veel organisaties bezig zijn geweest met de voorbereiding op de AVG en daarmee privacy bovenaan hun agenda hebben gezet. We zijn op de goede weg.”

Download hier de volledige DDMA Privacy Monitor 2018:

DDMA Privacy Monitor 2018

Download (6,46 MB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA Barometer 2025: Consumentenaandacht onder druk, houden marketeers rekening met digital detox?

Succesvolle marketing is gebaat bij oprechte consumentenaandacht. In een wereld vol prikkels, notificaties en constante digitale aanwezigheid wordt het vangen van die aandacht een steeds grotere uitdaging. Online media en…
Lees meer
DDMA |

Wat mag, wat moet – en wat hoort?

Vorige maand verscheen een opmerkelijk rapport van Slaughter and May*, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor met een wat huiveringwekkende naam. De drie auteurs, juristen van dat kantoor, stellen dat 2025 een…
Lees meer
Creative |

Waar marketing en HR elkaar ontmoeten | Verslag van de DDMA Creative Mixer over Employer Branding

De arbeidsmarkt piept en kraakt. Schaarste, concurrentie, werkzoekenden met keuzemogelijkheden en werkgevers die hun employer brand moeten verdedigen alsof het om een premium consumentenmerk gaat. En dat is niet zo…