Spring naar content

Wanneer je meer wilde bestellen bij Prindo, moest je een hogere prijs betalen dan de prijs die werd weergegeven op Google Shopping. Hierover stond niets vermeld op de Google Shopping-pagina, maar op de productpagina van prindo.nl stond bij de prijs vermeld: “Maximale hoeveelheid: 1. Actieproducten zijn slechts beperkt beschikbaar, daarom is de afnamehoeveelheid per bestelling en klant beperkt”. Opvallend was ook dat klanten, wanneer zij  direct via de website van Prindo hetzelfde product wilden kopen, een hogere prijs betaalden dan wanneer men via Google Shopping op de website kwam.

Geen misleidende reclame volgens de rechter

Concurrent 123inkt stelde dat hier sprake was van misleidende (vergelijkende) reclame en daagde Prindo voor de rechter. Zonder succes, want het Hof ging hier niet in mee. Daarvoor gaf het een aantal redenen:

  • Het hanteren van verschillende prijzen voor verschillende routes is niet verboden.
  • Op Google Shopping is het niet mogelijk aan te geven dat aan de geadverteerde prijs beperkingen kleven, dus Prindo had geen mogelijkheid om meer informatie te geven.
  • Op de productpagina op prindo.nl wordt wél geïnformeerd over de beperking.
  • Er is geen sprake van misleiding, omdat er geen essentiële informatie ontbrak voor de personen die de advertentie te zien kregen. De doelgroep is namelijk een prijsbewuste klant. Bij die doelgroep mag ervan uit worden gegaan dat deze zich zal verdiepen in de voorwaarden van een prijsaanbod. De rechter benadrukt dat dit in deze context met name het geval was omdat ondernemers een belangrijk deel van de doelgroep vormen.
  • Bij het beoordelen of er sprake was van misleidende vergelijkende reclame werd geconcludeerd dat dit niet het geval was, omdat een derde (Google Shopping) deze vergelijking maakt, en niet Prindo zelf.

Ook de Hoge Raad zag geen reden om mee te gaan in de eisen van 123inkt. Geen gelukkig einde voor 123inkt dus. Wel een hoge rekening.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Marketing als motor van een duurzame revolutie

De klimaatcrisis raakt ons allemaal. Als marketeers bevinden we ons op een unieke positie om het verschil te maken. Maar hoe doe je dat? En wat vraagt het van jou…
Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?