Overzicht Actueel

Herziening Code Postfilter

postvak

Het afgelopen jaar ontkwam – naast vele andere marketingkanalen – ook post niet aan kritische vragen in de Tweede Kamer. Om post verder te professionaliseren en toekomstbestendig te maken is dit jaar daarom, na goedkeuring van onze leden tijdens de ALV, de Code Postfilter herzien. In dit artikel vertellen wij welke wijzigingen eraan zitten te komen.

Nog even ter verduidelijking: de Code Postfilter gaat alleen over geadresseerde reclamepost en dus niet over ongeadresseerde reclamefolders. Het doel van deze code is om te informeren over het gebruik van de twee registers die hieronder vallen: het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister.

Overledenenregister blijft hetzelfde, wel een nieuwe website
Dit register zorgt ervoor dat overledenen geen reclamepost meer ontvangen. Organisaties moeten altijd hun adressenbestanden ontdubbelen met dit register zodat nabestaanden geen post meer ontvangen van hun overleden dierbaren. De regels omtrent dit register blijven hetzelfde. Wel komt er nieuwe website om de regels voor dit register voor consumenten zo duidelijk mogelijk te maken.

Postfilter: het recht van verzet in de zelfregulering
Het Nationaal Postregister is met de laatste wijzigingen van naam veranderd naar ‘Postfilter’. Dit register is er voor iedereen die geen geadresseerde reclamepost meer wil ontvangen. Bij registratie bij het Postfilter werden je gegevens altijd voor vijf jaar vastgelegd. Deze vastlegging is nu verlengd naar zes jaar. Ook nieuw is dat je als consument je adres nu anoniem kan registreren. Anoniem registreren betekent wel een vastlegging van slechts 2 jaar.

Een van de grootste aanpassingen in het Postfilter is dat de plicht van het aanbieden van het recht van verzet in de zelfregulering is gezet. Dat betekent dat adverteerders straks de mogelijkheid tot verzet moeten vermelden op (de envelop) of in hun reclame-uiting. Om adverteerders hierbij te helpen zijn verschillende voorbeeldzinnen opgenomen in de code. Deze nieuwe verplichting geldt ook voor poststukken die worden verstuurd naar klanten. Dit heeft als doel de bekendheid van Postfilter te vergroten en de irritatie voor het ontvangen van (te veel) ongewenste reclamepost te verminderen.

Tot slot is de term ‘prospect’ vervangen door ‘niet-klanten’. Met deze term zal op de nieuwe website duidelijk worden uitgelegd dat dit register geen reclamepost tegenhoudt als er een klantrelatie bestaat met de adverteerder.

De herziening van de Code Postfilter is vooralsnog alleen door de leden van DDMA goedgekeurd. Wanneer de herziene code door alle betrokken partijen is aangenomen en de wijzigingen daarmee daadwerkelijk in werking treden, moet nog blijken. We houden je uiteraard op de hoogte.