Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Hof van Justitie verduidelijkt recht op transparantie bij geautomatiseerde besluitvorming
Op 7 maart 2024 heeft het Hof van Justitie uitspraak gedaan over het recht op inzage in de onderliggende logica van geautomatiseerde besluitvorming. Dit arrest geeft meer duidelijkheid in het vereiste uit de AVG voor organisaties die gebruikmaken van profilering. De AVG vereist dat er…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Het juridische slagveld van AI Chatbots: Privacytoezichthouders staan op scherp
AI-chatbots zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Ze worden ingezet voor klantenservice, contentcreatie en zelfs strategisch advies. Maar terwijl de technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan privacytoezichthouders op scherp. In dit artikel duiken we in de laatste juridische ontwikkelingen rondom AI-chatbots. We…

Lees meer
AI Act
AVG
Legal
Nudging
Artikel
|
AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?
Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich ook van bewust. In 2024 werd de AI Act aangenomen, sinds 2 februari 2025 is…

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Europese Commissie presenteert digitale agenda: nieuwe regels en kansen voor marketing
De Europese Commissie heeft haar plannen voor 2025 gepresenteerd, met een focus op nieuwe wetgeving die de bestaande regelgeving, zoals de AVG, moet vereenvoudigen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de marketingsector. In dit artikel zetten we de belangrijkste punten uit de agenda op een rij.

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Legal
Privacy
Artikel
|
Privacy, Data, and Effectiveness: The State of Digital Advertising in 2025
Digital advertising and measurement are evolving fast, driven by privacy centric measures. These driving forces consist of changing legislation, growing awareness for data ethics, privacy enhancing browsers and hardware, developments such as Google’s Privacy Sandbox and data clean room solutions. Also, there are ‘new kids…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Google voor de rechter: Rechtbank onderschrijft mogelijkheid en belang van collectieve acties
Twee stichtingen voeren elk een collectieve actie tegen Google over de wijze waarop Google persoonsgegevens van gebruikers verzamelt en verwerkt. Met dit vonnis onderschrijft de rechtbank het belang dat grootschalige privacyschendingen door Big Tech bedrijven in één collectieve procedure aan de kaak kunnen worden gesteld.

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2025: Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont
Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit verdiepend, kwalitatief onderzoek in de vorm van…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2025: Transparency in Online Privacy and Data Sharing Pays Off
Dutch consumers are becoming increasingly aware of their online privacy but still feel they have limited control over their data sharing. This is one of the key findings of the DDMA Privacy Monitor 2025, which for the second time includes in-depth qualitative research in the…

Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Nudging
Members-only
Artikel
|
Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten
‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor de organisatie achter de website op een juiste manier relevante advertenties kan tonen aan deze…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Nieuws
|
Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy
Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP is vervolgens gebleken dat Netflix in strijd heeft gehandeld met verplichtingen uit de AVG. Zowel…