Spring naar content

Over het gebrek aan disclosing werd dan ook geklaagd bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC oordeelt over klachten die binnenkomen over onder andere de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM), die in 2014 door DDMA is geïnitieerd. Hierin staat geschreven dat reclame op social media herkenbaar moet zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van de #Ad.

Verweer

Volgens Hoeksche Hoeve was er geen sprake van reclame, omdat de vlog een informerende functie had en er geen aanprijzende mededelingen worden gedaan. Er is wel betaald voor het bezoek van Enzo, maar de inhoud van de vlog is volledig door de vlogger bepaald. Daarnaast verweert Hoeksche Hoeve zich door te stellen dat zij de verwachting hadden dat een ervaren influencer als Enzo Knol de regels die op dit gebied gelden, in acht zou nemen.

Oordeel

De Reclame Code Commissie oordeelt dat Enzo Knol in zijn vlog had moeten vermelden dat het ging om reclame. Er blijkt uit de video duidelijk dat het gaat om het bedrijf Hoeksche Hoeve, en het merk Boederijchips komt veelvuldig in beeld. De inspanningen zijn duidelijk gericht op het vestigen van aandacht op Boerderijchips tegen een vergoeding. Dat Enzo Knol zelf invloed heeft gehad op de inhoud en totstandkoming van de vlog, doet daar niet aan af.

Het feit dat Hoeksche Hoeve een onervaren adverteerder is op het gebied van influencer marketing, ontslaat hen niet van hun zorgplicht. Zij zijn volgens de RSM namelijk verplicht om een influencer bekend te maken met de regels van de RSM en deze te laten naleven.

De Commissie beveelt zowel Hoeksche Hoeve als Enzo Knol aan om niet langer op deze wijze reclame te maken. Inmiddels heeft Enzo Knol bovenaan de beschrijving van de video de volgende tekst toegevoegd: Deze video is mede mogelijk gemaakt door Boerderijchips van Hoeksche Hoeve B.V.

Lees de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie hier.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Versterking voor de Commissie Fieldmarketing

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft er drie bevlogen professionals bij. Stefan Hartgers (VodafoneZiggo), Dion Hilberink (Artsen zonder Grenzen) en Sander van Eck (PARTOF) combineren een diepe praktijkkennis met een sterke…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Experimentation Hero in Focus: Timo Stegeman – From isolated tests to working in themes

Our next Experimentation Hero in our interview series is Timo Stegeman. Since February, Timo has been working at Heineken as a freelance specialist in Product Discovery and Research. He deliberately…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De grootste legal misvattingen over adverteren op social platformen

Adverteren op platformen zoals Meta en TikTok roept bij veel legal-afdelingen direct alarmbellen op. Terecht, want als marketeer ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, ook als je…