Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden

Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van investeerders – gepseudonimiseerd, dus zonder namen of contactgegevens. Toch stapten betrokkenen naar de rechter: ze…
Lees meer
AVG Digital Services & Markets Act Legal
Artikel |

Europese rechter over datadoorgifte VS: vertrouwen onder voorwaarden

Het Hof van Justitie van de EU heeft zich opnieuw uitgesproken over de doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten. De uitspraak bevestigt dat doorgifte onder het huidige Data Privacy Framework (DPF) rechtsgeldig is — voor nu. Maar de schaduw van eerdere arresten (Schrems I…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Members-only
Legal documentatie |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee, zoals het waarborgen van transparantie, het beschermen van persoonsgegevens en het voorkomen van discriminatie.
Lees meer
AVG Cookies Telecommunicatiewet
Artikel |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan?

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP sprak organisaties o.a. aan op een gebrek aan transparantie in hun banners, waarbij ze voor…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Cybersecurity: het veilig en compliant inzetten van AI?

Een AI-marketingtool die ongemerkt gevoelige klantdata lekt. Een phishing-aanval die via AI automatisch gepersonaliseerde e-mails verstuurt uit naam van de CEO. Of een AI-model dat per ongeluk getraind blijkt te zijn op vertrouwelijke interne documenten. Cybersecurityrisico’s zijn er in alle vormen en ze nemen toe…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Nieuws |

Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?

Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder dat betrokkenen goed geïnformeerd waren. Een goede reminder voor de hele marketingsector: profilering mag, maar…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Platformregulering: Hoe de AI Act, DSA en DMA jouw marketing beïnvloeden

Voor effectieve online marketing zijn de grote platformen zoals Meta, Google en TikTok onmisbaar. Ze vormen de spil in veel marketingstrategieën. Denk aan personalisatie, targeting en performance analyse. Tegelijkertijd draaien deze platformen grotendeels op advertentie-inkomsten, en speelt AI achter de schermen een steeds grotere, vaak…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike targeting en real-time bidding. Maar wat mag er eigenlijk onder volgens de wet, waaronder in…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Privacy: datagebruik volgens de AI Act en de AVG

Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met twee wetten: de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Beide zijn bedoeld om mensen te beschermen, maar ze doen dat elk op hun eigen manier. In dit eerste artikel van deze DDMA…
Lees meer
AVG E-mail ePrivacy Verordening Legal
Artikel |

Mag een nieuwsbrief zonder opt-in als er geen betaling is?

Een Roemeense nieuwssite bood lezers de mogelijkheid om zich gratis te registreren. In ruil daarvoor kregen zij toegang tot extra artikelen én een dagelijkse nieuwsbrief – zonder voorafgaande toestemming, maar op grond van de klantrelatie. De vraag of dit is toegestaan onder Europese privacywetgeving ligt…