Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Social Media
Nieuws
|
LinkedIn ontvangt hoge AVG-boete na gericht adverteren
De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft namens alle EU-lidstaten drie boetes ter waarde van in totaal 310 miljoen euro aan LinkedIn opgelegd. Dit vanwege het verzamelen van persoonsgegevens van haar leden voor gedragsanalyse én persoonlijke advertenties. De DPC vond dat LinkedIn onvoldoende reden had…
Lees meer
AVG
Cookies
Data delen buiten EU
Data-ethiek
Artikel
|
Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties
Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems en Meta Ierland. Buiten een platform om, openbaar gedeelde informatie levert niet automatisch grondslag op…
Lees meer
AVG
Legal
Artikel
|
Hof zet AP na 5 jaar op zijn plek: belang van KNLTB kan wél gerechtvaardigd zijn
Na vijf jaar heeft het Europese Hof van Justitie (Hof) eindelijk duidelijkheid gebracht: gerechtvaardigde belangen kunnen ook commercieel zijn onder de AVG. Deze uitspraak is een grote tegenslag voor de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en een overwinning voor de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB). Dit betekent…
Lees meer
Artificial Intelligence
AVG
Legal
Social Media
Artikel
|
X onder vuur: mogelijk onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens voor AI-training
Non-profitorganisatie None of Your Business (NOYB), opgericht door privacy-activist Max Schrems, heeft negen klachten ingediend tegen X (voorheen Twitter). De aanleiding? Verschillende overtredingen van de GDPR, in Nederland beter bekend als de AVG. Deze klachten richten zich op de recente plannen van X om data…
Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Nieuws
|
AP legt een boete van 600.000 euro op voor niet-compliant cookiebanner
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete opgelegd omdat de organisatie tracking cookies op hun website gebruikte om bezoekers te volgen zonder toestemming of hun medeweten. Hierdoor verzamelde en gebruikte het bedrijf gevoelige persoonsgegevens van miljoenen websitebezoekers, wat in strijd is met de AVG.
Lees meer
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
ePrivacy Verordening
Artikel
|
Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen
Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu met een opinie. De opinie richt zich op de geldigheid van toestemming voor gepersonaliseerde…
Lees meer
AVG
Legal
Artikel
|
Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners
De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen komen die eerder was toegekend door de Belgische privacytoezichthouder. Hieronder lees je een samenvatting van…
Lees meer
AVG
Legal
Social Media
Artikel
|
Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?
De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is namelijk in strijd met Europese privacywetgeving, de AVG. In dit artikel gaan we in op…
Lees meer
AVG
Legal
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Members-only
Nieuws
|
ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing
Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat ze een hoge standaard hanteren voor het bewijs van geldige…
Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Social Media
Artikel
|
Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls
Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf november kunnen Europese gebruikers een betaald abonnement afsluiten om geen advertenties te zien. Maar mag…