Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Google voor de rechter: Rechtbank onderschrijft mogelijkheid en belang van collectieve acties

Twee stichtingen voeren elk een collectieve actie tegen Google over de wijze waarop Google persoonsgegevens van gebruikers verzamelt en verwerkt. Met dit vonnis onderschrijft de rechtbank het belang dat grootschalige privacyschendingen door Big Tech bedrijven in één collectieve procedure aan de kaak kunnen worden gesteld.
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Services & Markets Act Legal
Artikel |

Veranderingen in de Amerikaanse politiek: wat betekent dat hier voor online marketing?

Het nieuws over de Verenigde Staten domineerde de afgelopen weken de headlines. De verkiezingen veranderden niet alleen de politieke verhoudingen, maar ook de koers van Big Tech in de VS. Zo stopt Meta met factchecken, een beslissing die deskundigen zien als een stap richting Trump.…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Services & Markets Act Legal
Artikel |

Europese rechter deelt belangrijke lessen over Amerikaanse website-integraties

Op 8 januari 2025 heeft het Gerecht van de Europese Unie (Europese rechter) een belangrijke uitspraak gedaan. De zaak draaide om het gebruik van Amerikaanse diensten, zoals Facebook Login (een inlogmethode waarbij gebruikers hun Facebook-account gebruiken om op andere websites in te loggen), op een…
Lees meer
AVG Cookies Legal Nudging
Members-only
Artikel |

Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten

‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor de organisatie achter de website op een juiste manier relevante advertenties kan tonen aan deze…
Lees meer
AVG Legal
Artikel |

De zaak Mousse/CNIL: Is uitvragen van geslacht écht nodig?

De zaak Mousse tegen CNIL draait om de vraag of SNCF bij de verkoop van treintickets verplicht mag vragen naar het geslacht van klanten (‘man’ of ‘vrouw’). De Europese rechter trekt dit gebruik in twijfel. In dit artikel delen we de belangrijkste lessen van deze…
Lees meer
AI Act AVG Data delen buiten EU Digital Services & Markets Act
Artikel |

Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen

2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om jou op de hoogte te houden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste juridische punten…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Nieuws |

Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy

Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP is vervolgens gebleken dat Netflix in strijd heeft gehandeld met verplichtingen uit de AVG. Zowel…
Lees meer
AVG Legal
Artikel |

Legal Member Meetup: KNLTB-zaak en de betekenis voor de Marketingsector

Op 12 december 2024 vond de maandelijkse Legal Member Meetup plaats, met de KNLTB-zaak als centraal onderwerp. Advocaten Olivia van Rikxoort en Saskia Vermeer – de Jongh van HVG Law die KNLTB bijstaan, gaven een overzicht van het langdurige juridische proces dat sinds 2018 gaande…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s

De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan de concrete verplichtingen in de AI Act bij het gebruik van large language models (LLM),…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Whitepaper |

Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.