Spring naar content

‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD half augustus. De insteek is tekenend. Alle tumult rondom deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over het bedrijfsleven en zijn invoeringsperikelen. Over het tijdig afvinken van lijstjes om enorme boetes te voorkomen. Consumenten worden niet genoemd, terwijl de AVG juist bedoeld is om hen meer controle te geven over hun persoonsgegevens. Maar wat hebben consumenten daaraan als zij niet weten dat ze die controle hebben? Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat mensen vaak hun rechten niet kennen. Zo dreigt de AVG (ook wel bekend als GDPR) zijn doel voorbij te schieten.

Als Brussel gegevensbescherming structureel wil verbeteren, moeten consumenten worden voorgelicht. Dat kunnen bedrijven ook doen. Zij kunnen een — ook nog eens commercieel interessante — voortrekkersrol pakken door open te zijn over wat ze met de gegevens van hun klanten doen en waarom. Zo kan het bedrijfsleven er met Brussel voor zorgen dat de AVG geen papieren tijger blijft, maar een regeling waar consumenten echt profijt van hebben. En dat is hard nodig om een duurzame data-economie te creëren.

Publicatie: Het Financieele Dagblad 2-9-2017

Diana Janssen

Voormalig directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
Creative |

Vacature: lid Commissie Creative (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de creatieve hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

From Profiling to AI-Powered Personalisation: How Traveldeal Created Tailor-Made Journeys for Every Visitor

Personalisation has evolved from a marketing buzzword into a key differentiator in competitive industries like travel. Speaking directly to customer needs — at scale and in real time — is…